mandag 29. september 2008

Longe fugit quisquis suos fugit

Vi kjørte ut av Grimstadsgata og videre bort til Bergensgata. «Her var det Valdermar gikk nedover gaten på hendene,» sa han. «Men var ikke han boms, da?» sa jeg, bare for å live opp stemningen. «Nei, han gikk på hendene før det. Dessuten var han ikke boms, han var periodedranker.»

«Hva er en periodedranker? Er det det en som bare drikker til jul?» spurte lillesøster. «Nå, sving til venste her,» svarte han, «dette er Bjølsengata, og her er nummer 17, der deres farmor og hennes familie bodde. Ett rom og kjøkken.»

«Ett rom og kjøkken? Men var de ikke ganske mange,» spute jeg. «Jo, de var fem, så de sov nok i samme rom, kanskje noen på kjøkkenet. Jeg vet sannelig ikke hvordan de fikk plass.»

Vi var kommet inn i bakgården. «Her var det nedfallsdo,» sa han og pekte fornøyd på en loddrett vindusrekke. «Jeg tror din farmor bodde her til hun giftet seg. Du vet, hun hadde en bra jobb som formann på en margarinfabrikk. Men i de dager - de harde trettiårene - fikk bare en av ektefellene lov til å arbeide, så da hun giftet seg med din farfar, måtte hun si opp jobben. Stillingen din farfar hadde, som kontorist i Oslo kommune, var jo regnet som mye sikrere. Han hadde fått den gjennom sin far, din oldefar, som var forsorgsforstander og skaffet både ham og hans søster arbeide.»

Gården var fin og nyoppusset. Jeg klarte ikke helt å se hvordan det kan ha vært her den gangen, fra 1903 da farmor ble født, til hun må ha flyttet derifra på begynnelsen av 1930-tallet, antakelig til Trondheimsveien 158c, der min far vokste opp. Deretter flyttet hun til Bjartveien på Oppsal, som er det eneste bostedet jeg forbinder med henne og farfar.

6 kommentarer:

Erlend sa...

Frøken Skavlan tirsdag, 30. september 2008 03:53:45+0100
Hva? Sniker du i nabolaget mitt?

Erlend sa...

Erlend tirsdag, 30. september 2008 04:05:07+0100
Farmora mi var der først!

Erlend sa...

Erlend tirsdag, 30. september 2008 04:05:38+0100
Dessuten bor lillesøster i Grimstadsgaten.

Erlend sa...

Frøken Skavlan tirsdag, 30. september 2008 04:19:23+0100
Det er nesten her, jo!

Erlend sa...

Erlend tirsdag, 30. september 2008 11:40:03+0100
Trendy og urbant, vet du. :-)

Erlend sa...

Krissy torsdag, 16. oktober 2008 22:19:56+0100
Slike nostagiske historier liker jeg! :-) Jeg var nylig i et boligfelt der jeg er flyttet til, og min mor lette etter et hus til en gammel kompis av min morfar. Det tok lang tid å finne fram, og til sist fant vi ikke huset. Det viste seg at det var ombygget til de grader. Utvidet ,med stor veranda, og mange tilbygg. Slettes ikke slik det så ut på den tiden min mor var ungjente, og med på besøk til sine foredres kjente ;-)

Legg inn en kommentar