søndag 7. september 2008

Vous voulez un grand mal à la nature humaine!

Egentlig burde jeg blitt eremitt, for i bunn og grunn liker jeg ikke tilstedeværelsen av andre mennesker. Jeg misliker å være i turisthytter med andre folk, ikke liker jeg at noen setter seg inntil meg på tog eller fly, jeg foretrekker å gå i skogen uten å se noen andre, og jeg ser helst at kinosalen er tom, bortsett fra meg.

Derfor er det slett ikke underlig at jeg føler meg utilpass der jeg nå ser for meg å tilbringe en del av min tid, nemlig på treningsstudioet «3T».

Etter å ha betalt i dyre dommer (og gjort meg gretten over at utpressererene forlangte betaling per autogiro), hadde jeg min introduksjonstime med en hyggelig kar som presenterte seg som fysioterapeut. Jeg forklarte ham at min innmeldelse skyldtes et ønske om å gå Zanskar-traverseen, noe han lot til å mene var et fornuftig mål. Deretter satte han sammen et lite program for meg og viste meg bruken av enkelte apparater.

Et treningsstudio likner antakelig mest på et middelaldersk torturkammer, med diverse instrumenter som tvinger offeret til å svette. Jeg var egentlig ikke så høy i hatten der jeg listet meg rundt, la meg ned og dyttet opp vekter mens jeg ba om indirekte unskyldning for at jeg var der blant alle de kjekke og sporty unge menneskene.

Men, styrketreningen hadde dog noe individuelt over seg, og det satte jeg pris på. Man behøver bare sjalte ut de andre mentalt mens man trener, og det går sikkert fint hvis jeg tar i litt mer.

Spinning var en annen ting. En sak er nå at treningsstudioer har like mange skrevne og uskrevne regler som overnattingsstedene til Turistforeningen, men at det på timen med den gåtefulle tittel «Spinning B45» (i motsetning til «Spinning A45», må vite) var 90% jenter under 25, det hadde jeg ikke regnet med. Det gjorde meg ikke mindre utilpass at veggene i salen var speil (jeg avskyr mitt eget speilbilde enda mer enn jeg misliker andre mennesker), og at den kvinnelige instruktørens fremtoning tvang meg til å sette inn alle forsvarsmekanismer for ikke å bli en siklende gammel gris.

Ikke hjalp det heller at «Spinning B45» også var «Spinning 100 Db» med popmusikk dundrende i vei under hele seansen. At jeg den eneste låten jeg kjente igjen var Mike Oldfields «Moonlight Shadow», gjorde meg bare til et enda større generasjonelt misfoster i egne øyne. Men, rett skal være rett, å kjøre spinning etter Adagietto fra Mahlers 5. symfoni eller Juleoriatoret er antakelig ikke særlig lett.

Så jeg plasserte meg slik at høytaleren skjulte for speilbildet mitt, fulgte med på hva den unge damen foran meg gjorde av grep og trampet i vei etter beste evne. Siden formen er rimelig grei etter 14 dager i Alpene, var det ikke så ille.

Jeg tror jeg skal tilbake, hensikten er jo god. I mellomtiden har jeg noen notes to self:
  • Ta med håndkle inn i spinningtimen
  • Ta med pannebånd av et eller annet slag
  • Ta med vann
  • Overbevis deg selv om at andre også har komplekser
Det fine er nemlig at jeg føler meg så grenseløst ovenpå når jeg er ferdig.

15 kommentarer:

Strekker sa...

Jeg hadde betalt en del for et videoopptak av spinning-Erlend (O, søte selvmotsigelse)!

Hets til side; De stadig er en kjekk og (nesten) ung mann. Forresten blir jeg også gammel gris av sånne veldreide treningsinstruktører av alle kjønn. Felles skjebne osv?

Erlend sa...

Spinning-Erlend foretrekker en anonym tilværelse. Han vil aldri finne veien til YouTube, det kan du være sikker på.

Så veldreide instrukttører som hun var, burde forbys, det ødelegger konsentrasjonen. Men det er alltid hyggelig å høre at andre har problemer av liknende art...

Erlend sa...

Frøken Skavlan mandag, 08. september 2008 06:15:39+0100
Aha, dette forklarer den mystiske statusoppdateringen jeg aldri rakk å kommentere.

Jeg kan godt trene på apparatene, men saltrening, det er en ting jeg alltid har holdt meg unna. Du er tøff.

Erlend sa...

VK mandag, 08. september 2008 18:57:03+0100
Kostelig!

Erlend sa...

Erlend mandag, 08. september 2008 20:16:53+0100
Skavlan: For spinning er det faktisk ganske bra å ha noen der som roper "kom igjen!!!", siden det er så gudsjammerlig kjedelig å holde på med det alene.

VK: ;-)

Erlend sa...

Erlend mandag, 08. september 2008 20:17:29+0100
Skavlan: Og ja, jeg er tøff. Høhøhø.

Erlend sa...

Krissy fredag, 17. oktober 2008 18:51:32+0100
Dette innlegget var artig! *Smile*
-Og gjenkjennelig. Det første der minner meg om en jeg kjenner, som hater å gå ute i traseen, i fare for å dumpe borti for mange irriterende folk i veibanen.

Komplekser tror jeg alle har. Selv de som omgivelsene synes er smekre. Så det!

Engi med Skavlan, og innrømmer gjerne at treningsstudio ikke passer helt. I studietiden var jeg stort sett ikke aktiv i det hele tatt. Med unntak fra sykling på is i Tromsø. Det var trim det!

Hvordan er formen nå, da?

Erlend sa...

Erlend fredag, 17. oktober 2008 23:34:02+0100
Formen er ganske bra, faktisk. Har fått til å trene 4-5 ganger i uken i det siste, så det burde hjelpe. Og jeg er litt mindre bekymret for hva de andre tror om meg.

Erlend sa...

kamikaze onsdag, 12. november 2008 03:47:43+0100
Jeg oppdaget denne i dag og har lest og glist mange ganger. Går det bedre nå?

Erlend sa...

Erlend onsdag, 12. november 2008 04:17:17+0100
Jo, det går bedre. I dag ble jeg til og med gjenkjent av spinninglærerinnen, som bemerket at jeg «hadde vært der ganske ofte i høst».

Treningsstudio er omtrent som DNT-hytter - du må bare lære deg hvordan ting fungerer, både på et rent praktisk plan og i forhold til treningen.

Erlend sa...

Krissy mandag, 08. desember 2008 15:55:17+0100
Haha, ja dette innlegget var bare best. *latterkrampe*

Erlend sa...

Krissy mandag, 08. desember 2008 16:01:13+0100
MEn går du forresten bare i mountains i utlandet?

Selv har jeg hatt den glede av å gå til Prekestolen, med tyskere og franskmenn (i høye hæler) på slep. Det var syn det.

Lysefjordbotn er fantastisk i pent vær og sol. Aaaah! Kan ikke beskrives. Det er norgesreklame på sitt beste. Har hatt med amerikanere og nederlendere opp dit. De blir like imponert hver gang.

Men fint vær er et "must"! Trollstigen i Møre og Romsdal skulle jeg også ønsket meg en gang.

Erlend sa...

Krissy mandag, 08. desember 2008 16:03:00+0100
... ønsket meg til. SKulle det selvfølgelig stå der på slutten.

Erlend sa...

Erlend mandag, 08. desember 2008 17:07:11+0100
Jeg har gått en del i Norge også: Trollheimen, Dovre, Rondane og Sylan. Men de lengre turene (to til tre uker) har alle vært i utlandet.

Erlend sa...

Phi mandag, 26. januar 2009 17:20:00+0100
.....he-he-he....deilig at det finnes fler av oss!!! sjekk konspirasjonsteorien min ,det vil ikke gjøre opphold på treningsstudio noe særlig mer lystbetont,tro meg.....

Legg inn en kommentar