torsdag 9. oktober 2008

What do you read, my lord?

Jeg kom nettopp over boken Utrydningstruede ord, av Astrid Skår. Som det står på «vaskeseddelen»:
Det har tidligere kommet to bind i ordbokserien Utrydningstruede ord. Nummer én er allerede helt utryddet fra butikkhyllene, mens nummer to er sterkt truet. Og fremdeles er etterspørselen stor. Det ble opprettet en handlingsplan som endte i dette samlebindet.

Dette fascinerte meg litt, spesielt siden jeg - til tross for min indolens - har et ønske om å bli ordhag og en tendens til å gå på koturner, så jeg kjøpte boken. Slik dere antakelig forstår, er dette ikke et verk man leser fra perm til perm, men snarere en trykksak man blar seg rundt i på lykke og fromme, for å finne en lekkerbisken.

Forsmedelig nok er jeg selv utrydningstruet, ettersom jeg kjenner til omtrent tre fjerdedeler av bokens innhold. Men, slik er det vel: Hadde jeg brukt mindre tid på finkulturell navlebeskuelse og beflittet meg mer på å hengi meg til skjørlevnet, ville jeg hatt større muligheter hos jernpumpende sneller på treningsstudioet. Ja, hadde jeg ikke vært et forsagt petimeter, men derimot en fusentast, spradebasse, pelementmaker eller en rabagast, ville intet fattes meg.

8 kommentarer:

Erlend sa...

Poter fredag, 10. oktober 2008 17:36:49+0100
Hm, står det dårlig til med meg også siden jeg forstod godt over halvparten av ordene? Men jeg er godt gift, da, så det er kanskje ingen fare.

Erlend sa...

Erlend mandag, 13. oktober 2008 00:30:03+0100
La oss ikke håpe dét.

Mange av ordene kan ikke være så utryddningstruede som hun påstår, siden jeg mener å ha hørt opptil flere av dem brukt i dagligtale...

Erlend sa...

Krissy torsdag, 16. oktober 2008 21:48:24+0100
Noen trenger å dra deg med på byen! Det finnes så mye mer enn klassisk musikk å høre på. :-)
Du ville neppe vite av meg, hvis du visste hvilken junk jeg lytter på, og lar meg underholde av :-D

Jeg føler jeg kommer fra et møblert hjem, men hjelp! Jeg har intet hørt om noen av de filmene du der referer til. Er det fiffens kuriositeter?
:-)

Erlend sa...

Krissy torsdag, 16. oktober 2008 21:52:31+0100
Det er mulig jeg bare er for ung for den slags ....
Men latinsk? Visste du at det fantes en latinskole i Tromsø på 1970-tallet.?

Erlend sa...

Erlend fredag, 17. oktober 2008 02:32:42+0100
Jeg var ikke klar over at de underviste i latin i Tromsø, nei. På Katedralskolen i Trondheim har de, såvidt jeg vet, opprettholdt latinlinjen gjennom alle år.

Fiffens kuriositeter? Nei, det er for det meste standard filmklubbrepertoar. Riktignok er alle kommet ut før 1985 (La règle du jeu er fra 1939), så hvis du foretrekker nyere film, har du kanskje ikke vært borte i disse regissørene.

Men at jeg behøver en tur på byen, det er sikkert riktig. ;-)

Erlend sa...

Krissy fredag, 17. oktober 2008 18:34:34+0100
Joda, latinskolen lå nedenfor Kongsbakken skole, der det nå er park.Rett ved der Olav statuen er, hvis du har vært der i Tromsø. Latin på universitet i Trondheim, vet jeg i hvert fall at holdt på å legges ned, i mangel på studenter. Det er vel mest på teologi studiene at latin (samt gresk og hebraisk) mest undervises?
Hvis Tromsø er Nordens Paris, så er jeg en norsk-frankofil :-)

Erlend sa...

Erlend fredag, 17. oktober 2008 23:37:16+0100
Latin er også interessant for historie (antikken og middelalderen), litteratur og filosofi.

Jeg tror de stadig underviser i latin ved NTNU, mens de, såvidt jeg husker, la ned studiet i klassisk gresk (under megen skrik og hyl fra de involverte).

Erlend sa...

KRissy fredag, 24. oktober 2008 21:11:29+0100
sjekk også denne linken:

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/02/14/491979.html

Legg inn en kommentar