mandag 10. november 2008

Ingen kommentarer

Min matematiske kollega Kamikaze klaget over at hennes utmerkede kommentarer ikke kom frem på bloggen min, og lurte tydeligvis på om jeg hadde tatt meg nær av noe hun sa.

Uten å gå i ned i alt for heslige detaljer, så kan jeg opplyse om at kommentarsystemet som er brukt på min blogg, er det fra HaloScan. Grunnen til dette er at Blogger ikke hadde noe system for kommentarer den gangen jeg begynte å blogge, høsten 2003, på et tidspunkt da Kamikaze gikk i musefletter og ennå ikke hadde lært om singulær homologi.

Etterhvert fikk jo Blogger sitt eget system, men jeg beholdt HaloScan, mest av den grunn at jeg ikke hadde lyst til å miste de gamle kommentarene. Da Blogger gikk over til nytt system (nye templater), måtte jeg hacke inn støtte for HaloScan, noe som førte til at det bare ble sånn halvveis tilpasset.

Ulempen var at dersom man klikket på overskriften, kom en inn i Bloggers kommentarsystem. I lang tid var ikke dette noe problem, men i det siste har jeg oppdaget at flere og flere av mine talløse bloggegroupies der ute (dere vet hvem dere er) antakelig leser bloggen via RSS, og da kommer man rett på innlegget - og Bloggers kommentarsystem.

Så i dag - oppildnet av Kamikazes bemerkninger - har jeg gjennomført HaloScan overalt, også for dem som klikker på overskriften.

En bieffekt er at tidligere Blogger-kommentarer har forsvunnet fra sidene (og at det har sneket seg inn en "Traceback" nederst i alle innlegg, som jeg ikke får bort, fordi Blogger dumper en feilmelding i fanget på meg), men siden det var forholdsvis få av dem, er det antakelig et mindre problem.

Dessuten er nå alle kommentarer «inline», og rekkefølgen har forandret seg: Nå står den første kommentaren øverst, og den siste nederst, slik de flere andre bloggere har det.

14 kommentarer:

Erlend sa...

kamikaze tirsdag, 11. november 2008 00:45:09+0100
Fantastisk Erlend, beklager provokasjonen men jeg fikk det jo som jeg ville!

Det var bare med nød og neppe at jeg misset den homologien i 2003. Jeg er ikke så liten som du tror ;)

Erlend sa...

Erlend tirsdag, 11. november 2008 01:02:48+0100
No hard feelings, som det heter på folkemålet ;-) Bare bra at noen dytter på meg.

Nå har jeg tydeligvis skaffet meg et tegnsettkompabilitetsproblem (utf-8 kontra iso-8859-1), men det får nå heller være.

Erlend sa...

Krissy tirsdag, 25. november 2008 00:51:17+0100
Hadde du trosse denne ville du blitt en av de matematikk mennene som kamikaze fnyser av. Og det ville du vel ikke ;-)

Erlend sa...

Krissy tirsdag, 25. november 2008 00:54:54+0100
Og så lurer jeg forresten på om du jobber på et matematisk institutt til vanlig? ;-) krissy er av de vitebegjærlige.. !

Erlend sa...

Erlend tirsdag, 25. november 2008 01:16:29+0100
Nei, jeg jobber i det private næringsliv og har gjort det i over ti år. Men litt husker jeg dog av matematikken...

Erlend sa...

kamikaze onsdag, 26. november 2008 14:57:31+0100
Denne er til Krissy, hvilke matematikkmenn fnyser jeg av? Jeg er fryktelig glad i de aller fleste matematikkmenn jeg, Erlend inkludert ;)

Erlend sa...

Erlend onsdag, 26. november 2008 22:26:35+0100
Håhå, den kommentaren lever jeg høyt på i minst 14 dager... :-)

Erlend sa...

Krissy torsdag, 27. november 2008 00:03:38+0100
Kaze: du rynker på nesen av de mennene som er arrogante og ikke diskuterer med matematikkjenter.
Men Erlend diskuterer på siden din, det er jo sant det.

Erlend sa...

kamikaze torsdag, 27. november 2008 13:14:22+0100
Ja, Krissy, det har du jammen rett i, uavhengig av om de er matematikere eller ikke. Og uavhengig av om de er menn eller ikke også. :)

Men som du sier, Erlend er bestemt ikke en av dem, og det er ikke du heller, selv om jeg lurer over formuleringene dine innimellom.

Erlend sa...

Krissy torsdag, 27. november 2008 15:41:22+0100
Kaze, den som leter etter bøddelen vil som regel finne noe å sette fingeren på, om man tolker alt i verste mening. *blunke*

Erlend sa...

Erlend torsdag, 27. november 2008 17:33:34+0100
Forresten, Krissy, hvorfor har ikke du en blogg? Ingen grunn til å være beskjeden her i cyberspace!

Erlend sa...

kamikaze torsdag, 27. november 2008 19:02:58+0100
Erlend, du er hermed tagget =)

Erlend sa...

kamikaze torsdag, 27. november 2008 19:08:29+0100
Altså som i tagget. Link er alltid en bra ide...

Erlend sa...

Krissy torsdag, 27. november 2008 23:22:21+0100
Erlend, takk for tilliten, eller hva jeg skal kalle det? Men jeg tror ikke at jeg har så mye å skrive om, som ville være leseverdig.

Men jeg koser meg med å rase forbi og lese andres blogger. Så kan jeg heller bruke tiden på nettet til å kommentere. Det er litt mer bedagelig :-)

Legg inn en kommentar