tirsdag 4. november 2008

Rota fortunae

Hjulet spinner stadig. Tre til fire ganger i uken den siste tiden. «Du har inntatt en mer aerodynamisk form,» sa S. til meg her om dagen. Jeg smilte fornøyd og forklarte ham at jeg valgte ut spinningtimene etter hvor pen den kvinnelige instruktøren var.

Det tar litt tid å finne ut av hvordan ting fungerer (for ikke å snakke om hvem som egentlig er den peneste), ikke minst av hvordan min egen kropp virker når den gjør slike fysiske anstrengelser. For en person som alltid har betraktet legemet som et vederstyggelig påheng til de åndelige sider av seg selv, er dette vanskelig å håndtere. Men, etterhvert har jeg lært å benytte pulsklokken aktivt og maktet å presse meg selv, også i pausene under intervalltreningen.

Forhåpentligvis har anstrengelsene en virkning, slik at jeg snart vil fremstå i ny, sprekere og smekrere utgave.

7 kommentarer:

kamikaze sa...

Det kan kanskje også tenkes at de pene instruktørenes innvirkning på blodtrykket gir en ekstra treningseffekt? ;)

Erlend sa...

Tanken er blitt tenkt... ;-)

Erlend sa...

Krissy onsdag, 05. november 2008 14:38:06+0100
Ikke dumt, ikke dumt. Det skal ikke all verdens trenging til før kondisjonen er bedre. Og PUlsen og kroppen er litt lettere.

2 uker igjen, og så er det ut av studenttilværelsen for egen del.
Det er nesten på tide. For mye stillesittende arbeid gjør at det knaser i musklaturen når jeg svinger rundt på armene. Man kunne trodd jeg var 80....

Trening skal det bli mer av. Det er sikekrt. I går var jeg for øvrig på spasertur rundt et vann. Skinnende sol. Varmt. Det var herlig! Plustselig får jeg øynene opp for at mosjon faktisk ikke er så dumt.
Men i motsetning til deg liker jeg best å gå i naturen. Det er halve opplevelsen.

Erlend sa...

Erlend torsdag, 06. november 2008 13:15:34+0100
Jeg har ikke noe imot naturen (se liste over fjellturer i kolonnen til høyre), men i høst tenkte jeg å forsøke en noe mer effektiv treningsform. Med det mål å dra til India for å gå på tur neste sommer...

Selv har jeg funnet ut at å være i noenlunde fysisk form er helt vesentlig for å klare en jobb med stress og belastninger. Det skal ikke så mye til, men dersom jeg får trent en god del, blir mestringsevnen desto større.

Erlend sa...

Eva torsdag, 06. november 2008 18:59:39+0100
India? Høres spennende ut, hvor er det du skal?

Erlend sa...

Erlend torsdag, 06. november 2008 19:31:01+0100
Ladakh i nord: http://en.wikipedia.org/wiki/Ladakh

Der går Zanskar-traversen, en av de klassiske lange fotturene.

Erlend sa...

Eva fredag, 07. november 2008 01:00:40+0100
Jeg er imponert! (for ikke å snakke om misunnelig...)

Legg inn en kommentar