mandag 15. desember 2008

Jul på Bjørnefjell

Jeg skal ikke legge skjul på at julen gir en litt laber stemning her i gården. Vel, kanskje ikke så meget julen i seg selv, men derimot juleforberedelsene.

Til tross for at mine anstrengelser i juletiden er meget begrensede (jeg har f.eks. ikke noen julepynt jeg må henge opp), sitter jeg med en murrende idé om at de mer egoistiske og utrivelige sidene av meg selv bringes frem i lyset, ledsaget av en følelse av at jeg egentlig ikke burde være slik, men dessverre ikke klarer noe annet.

En ting er nå at jeg blir sur og gretten over at andre spør meg om jeg har forslag til hva jeg skal kjøpe til dem. I fjor greide jeg heldigvis å skremme vannet av nære familiemedlemmer ved å glefse at «jeg har for mye å gjøre, så jeg kan ikke finne på julegaver til meg selv i tillegg til å finne på noen til dere.» I år fikk jeg ingen forespørsler. Kanskje jeg ikke får noen gaver heller.

Verre er det jeg ikke klarer å glede meg over å kjøpe noe til andre. Da jeg var vel ferdig med å anskaffe årets gaver til de utenbysboende (postverket beregner jo en uke herifra til de fjerne jungelstrøk i det sydlige Norge), slo det meg at mesteparten var kjøpt på to av Glasmagasinets avdelinger i byen. Hvorfor? Jo, det er de første butikkene jeg treffer på når jeg går henholdsvis hjemmefra eller fra jobb på vei til byen, noe som ga minst mulig bryderi.

Jeg plages av tanken på at jeg ikke legger nok glede og omhu i innkjøpene, men ser på det som noe jeg bli ferdig med, raskest mulig. Ofte spiller da prisen en mindre rolle - jeg kjøper heller noe dyrere for å få avsluttet letingen. Mye arbeide kan jeg dog ikke si det er, for jeg utveksler gaver utelukkende med den nærmeste familie. Så i bakhodet surrer en liten tanke som sier at mer tid og omsorg for mine nærmeste ville være mer i samsvar med julens ånd og dessuten gjøre meg til et mer fullverdig medlem av den menneskelige rase.

Men, slik blir det ikke, for gammel vane er vond å vende; ja, selv ikke et julekort får jeg skrevet. Og så sitter jeg her, da, uten julepynt, og føler meg som den onde og egoistiske mannsling jeg etter alt å dømme også er.

10 kommentarer:

Erlend sa...

Eva tirsdag, 16. desember 2008 13:27:13+0100
Vet du, jeg syns du er skrekkelig søt :) Om det er noen trøst så har jeg vært sånn selv, og plutselig har jeg bare begynt å like julen, julepynt (har aldri hatt julepynt tidligere!) og alt som hører med, dvs ikke alt - jeg kjøper ikke gaver... Jeg aner ikke hvordan eller hvorfor dette skjedde, og jeg har heller ingen planer om å finne ut av det, jeg bare koser meg!! Jeg rusler rundt i byen og fryder meg over pynten på Glasmagasinet, jeg smiler til alle som stresser rundt og jeg liker til og med snøen :)
Fortvil ikke gamle mann, det er håp for oss alle - hihi.

Gode juleklemmer, Eva :)

Erlend sa...

kamikaze tirsdag, 16. desember 2008 16:47:48+0100
Jeg stemmer i med Eva her, du er litt søt :)

Og jeg relaterer litt til det du skriver -- jeg har ikke så mye mot jula egentlig, selv om jeg egentlig synes desember før jul er mye hyggeligere enn jula selv -- men jeg hater alle slike "tvangsfester" der man skal ta seg fri og følge en masse tradisjoner bare fordi alle andre gjør det.

Kanskje det er et utlendingsyndrom? Min motvilje begynte i hvert fall da jeg flyttet utenlands og ble utsatt for alle mulige høytider og fester som jeg ikke hadde noe forhold til. Og så spredte det seg til norske tradisjoner også.

Erlend sa...

Erlend onsdag, 17. desember 2008 02:56:54+0100
Eva: En gavefri tilværelse? Hm...

Og takk for den indikrekte påpekningen av at jeg hadde feilstavet «Glasmagasinet». ;-)

Kaze: Jeg visste ikke at de hadde så mange merkelige høytider i Danmark? Ikke for det, de feiret jo en del rare ting i Sverige også.

I Frankrike var det ikke noe problem, siden jeg var (er) mer frankofil enn jeg antakelig har godt av.

Merker meg forøvrig at jeg har fått stempelet «søt» av to eksperter innen temaet.

Erlend sa...

kamikaze onsdag, 17. desember 2008 14:08:09+0100
Danskene har ikke så fryktelig mye rart (merkeligste er at de har en øl for hver kirkelige høytid -- juleøl, påskeøl, pinseøl osv, og det var ikke vanskelig å venne seg til) men jeg har bodd i noen andre land før jeg kom hit.

Erlend sa...

Strekker onsdag, 17. desember 2008 18:18:37+0100
Én stemme til på "søt"!

Erlend sa...

Erlend torsdag, 18. desember 2008 00:54:25+0100
Tre stemmer for «søt»! La julen komme!!

Erlend sa...

Eva torsdag, 18. desember 2008 20:17:50+0100
Og brått var det kanskje ikke så ille allikevel? ;)

Erlend sa...

Krissy fredag, 26. desember 2008 04:14:30+0100
God jul! Det er fint når det hele er over..? ;-D

Erlend sa...

Anathema onsdag, 31. desember 2008 04:04:23+0100
Hvis det er noen trøst, så har jeg avdømt julen fullstendig og nekter å både kjøpe og motta julegaver. Jeg skylder på handelsstandens grådighet og generell ateisme:-) Jul er for småbarnsfamilier.

Erlend sa...

Erlend onsdag, 31. desember 2008 15:30:47+0100
Anathema: Denslags forekommer og skjer ved bilaterale avtaler innen min familie. Uheldigvis er det også noen som antakelig ville stryke meg fra stamtreet dersom jeg foreslo noe slikt... :-(

Legg inn en kommentar