fredag 26. desember 2008

Tying the knot

Før julen er over, vil jeg få slått fast én ting: Finklær er noe herk.

Jeg snakker da ikke om kvinneklær, som jeg ikke har noen erfaring med å gå i, men om dressen og slipset vi stakkars menn må iføre oss ved festlige anledninger, fratatt alle valgmuligheter som vi er.

Alt virket liksom så lett der der jeg sto i butikken, og ekspeditøren entusiastisk stakk inn nåler her og der for å få alt til å passe mens han bare lyttet med et halvt øre til mine utsagn om at jeg aldri egentlig hadde likt slips (og ikke hadde studert de 85 mulige slipsknutene - opp til isomorfi), fordi de strammer sånn i halsen. Mitt fåfengte håp var å sikre meg en krave med så mye lufting at slipset ikke ville kvele meg. Og slik forekom det meg også, da jeg kjøpte dressen: Alt kjentes bra, både kragen, skjorten og vesten, og slik føles det også da jeg full av håp og julestemning ifører meg festantrekket hjemme hos meg selv.

Men, alle vet jo at føtter utvider seg i fjellsko, og på samme vis sveller også kroppen opp inne i dressen under en julemiddag. Om det er en konsekvens av varmen eller skyldes en kjemisk reaksjon med pinnekjøtt som katalysator, skal være usagt, men faktum er at etter et par timer til bords er det ikke mye igjen av velbehaget jeg følte i butikken.

Særlig pinefullt er det å sette seg ned i en lenestol, for da vil skjorten, som er godt festet i bukselinningen, uvegerlig utøve en newtonsk kraftoverførsel som leder til at kraven vil begynne å stramme mot adamseplet. Samtidig strammer det over maven, og buksen trekker seg oppover leggene og avslører at jeg har kjøpt strømpene på billigsalg.

Nei, da er det en lise å komme hjem, hive de dyre finklærene i møllposen der de hører hjemme, og iføre meg den politisk ukorrekte og kvinnefrastøtende skjorten fra Dressmann, selv om den aldri vil skaffe meg merkelappen «velkledd».

5 kommentarer:

Erlend sa...

kamikaze lørdag, 27. desember 2008 21:27:44+0100
Moroklumpen.
:)

Erlend sa...

Erlend lørdag, 27. desember 2008 22:35:18+0100
Hrmf, du kan jo iføre deg løsthengende kjoler med dyp utringning som ikke strammer noe som helst sted... :-)

Erlend sa...

Suziluz lørdag, 27. desember 2008 23:43:07+0100
Hahaha... jo, det är ju förfärligt. Men tills du har provat en hel kväll i högklackat har du ingen aning om plåga, tro mig. ;)

Erlend sa...

kamikaze søndag, 28. desember 2008 01:13:22+0100
Løsthengende får meg til å se ut som en trapes, so I think not. Prøv en julekveld med strømpebukser du, så skal vi se hva som strammer mest ;)

Erlend sa...

Erlend søndag, 28. desember 2008 04:19:16+0100
Suziluz: Jeg skal innrømme at jeg ikke kom på den vinklingen, selv om jeg fra tid til annen har fundert på hvordan det egentlig er mulig å gå med høye hæler (enn si løpe i dem, som Katharine Hepburn gjør i «Bringing Up Baby»).

Kaze: strømpebukser? De strammer da ikke i det hele tatt...

Det slo meg forøvrig at bukseseler kanskje ville være en idé... neste jul.

Legg inn en kommentar