mandag 12. januar 2009

Flyttemelding

I helgen hjalp jeg naboene med å flytte. De flytter ikke spesielt langt, faktisk bare ned K.-gaten og inn til venstre i G.s gate, men siden de tyngste delene av flyttingen er det å pakke og å bære, gjorde det ikke så stor forskjell at avstanden bare er tre hundre meter i luftlinje fra der de bor nå til deres nye hus.

Jeg hadde selvsagt markedsført meg selv som en kløpper på flytting, ettersom jeg kan rose meg av å ha flyttet selv diverse ganger (i tillegg til å ha vært med å hjelpe flere venner med tilsvarende aktiviteter) siden jeg ble voksen:
  • Angeltrøa - Skyåsveien (1984)
  • Skyåsveien - Cité Universitaire, Caen (1986)
  • Cité Universitaire, Caen - Byåsen (1987)
  • Byåsen - Nidarvoll (1988)
  • Nidarvoll - Bures-sur-Yvette (1989)
  • Bures-sur-Yvette - Maison de Norvège, Paris (1990)
  • Maison de Norvège, Paris - Ingar Nilsens vei, Oslo (1992)
  • Ingar Nilsens vei, Oslo - Strandveien (1994)
  • Strandveien - Snövägen, Luleå (1995)
  • Snövägen, Luleå - Frostaveien (1998)
  • Frostaveien - K.-gaten (2001)
I alt elleve ganger siden jeg flyttet hjemmefra, og aldri mer enn tre år på samme sted. Nå har jeg bodd her i K.-gaten i snart åtte år, og jeg har en følelse av at min tidligere rotløshet har vendt seg mot meg og gjort meg overdrevent stedbunden.

7 kommentarer:

Erlend sa...

VK tirsdag, 13. januar 2009 19:02:25+0100
Akk ja, jeg vet hva du mener. Selv fikk jeg det med morsmelken; da jeg var 12 flyttet jeg for trettende gang. Fra fylte 18 - for det er vel da man er voksen - har jeg også bodd på en lang rekke adresser, men de siste fem årene har jeg stått på stedet hvil.

Det er en merkelig opplevelse, og jeg liker det ikke.

For øvrig rommer adresselisten min blant annet Paris, Evry, Alger, Mostaganem, Orléans, Levanger, Selbu, Lillehammer, Notodden, Asker, Oslo, Stavanger - og Oslo, Oslo, Oslo, veldig mange ganger tilbake til den byen der.

Jeg må videre, kjenner jeg. Men vil livet tillate det?

Erlend sa...

Erlend onsdag, 14. januar 2009 01:37:28+0100
Alger? Mostaganem? Dét må jeg si. Pied-noir, service diplomatique eller coopérant?

Forhåpentligvis vil livet tillate at vi kommer videre. Eller tilbake. Til Paris.

Erlend sa...

VK fredag, 16. januar 2009 13:04:42+0100
Vi var nok bare en av mange franske familier som endte opp i Algerie i forbindelse med en ordinær jobbmulighet. Dette var på syttitallet, siden har jeg vært nedover en gang på en lang og deilig ferie.

Men da jeg ville nedover for å studere avisenes arbeidsvilkår i 1997, var det brått slutt: Jeg ble fortalt at jeg til enhver tid ville bli passet opp av militære, hvilket ville vært ensbetydende med at ingen ville snakket åpent med meg. Jeg dro derfor aldri nedover (noe jeg angrer litt på i dag, men det får så være).

Erlend sa...

tonita torsdag, 22. januar 2009 03:13:31+0100
Aha - en slik flytteoversikt bringer tilbake egne flytteminner.

Jeg ville ikke kunne registrere gateadresser for de tidlige år, - det er grenser for hva jeg skal drasse med meg.

Du er snill som hjelper naboene, - det er det ikke så mange som gjør. Og det er de korte "privatflytingene" som klart er de aller værste!

(Før klarte jeg nesten ikke å lese kommentarene på bloggen din - men nå etter at jeg har fått meg en liten snerten mac går alt så mye bedre)

Erlend sa...

VK fredag, 23. januar 2009 03:24:55+0100
Fontstørrelsen er i minste laget på disse kommentarene, ja. Er det noe du kunne endret på, Erelend?

Erlend sa...

Erlend fredag, 23. januar 2009 04:10:42+0100
Hm, opp til 12p. Håper det ser bedre ut.

Erlend sa...

Vivi lørdag, 24. januar 2009 22:27:16+0100
Er 33 år og har flyttet 9 ganger siden 1994....slitsomt, men nødvendig!

Nå gjenstår forhåpentligvis bare to flyttinger i livet mitt: Fra blokka vi bor i inn i et rekkehus (?), og videre fra rekkehuset til gamlehjemmet ;-)

Legg inn en kommentar