onsdag 8. april 2009

Å tenke koffert

For en gangs skyld gikk jeg innom tax-free og kjøpte sigaretter til en kollega som ikke vet bedre. I mellomtiden hadde bagasjen kommet ut på båndet, og det hadde stoppet. Jeg gikk bort og plukket opp kofferten min. Det forundret meg at den lille hengelåsen var borte, men jeg svelget irritasjonen og åpnet opp for å legge sigarettpakken nedi.

At jeg oppdaget skitne underbukser nede i kofferten, var kanskje ikke så overraskende. Verre var det at de samme underbuksene ikke var mine.

Jeg henvendte meg til en mann i SAS' informasjonsskranke, som øyeblikkelig fant frem til navnet på eieren til kofferten jeg hadde i hånden, ringte opp og fortalte ham at han burde se til å pelle seg tilbake til Gardermoen, fordi han hadde stukket av gårde med et stykke bagasje som ikke tilhørte ham. Deretter tok han meg og kofferten gjennom tollen (jeg kunne gå på grønt, han måtte gå på rødt).

Han parkerte meg så ved siden av SAS' skranke i inngangshallen. Etter en stund dukket det opp en mann med en koffert og et fårete smil. Jeg smilte tilbake, sa at det var fort gjort å ta feil, og vi byttet kofferter og skiltes som gode venner.

Jeg nådde flyet til Trondheim, og ble sittende og fundere på hva som hadde skjedd hvis fyren hadde kommet hjem, åpnet kofferten og oppdaget
  • En DVD med Louis Malles «Le Feu Follet»
  • En DVD med Maurice Pialats «L'Enfance Nue»
  • Et eksemplar av Jean-Pierre Serres «Cours d'Arithmétique»

4 kommentarer:

Erlend sa...

kamikaze torsdag, 09. april 2009 14:48:19+0100
...og du tror vedkommende ville ha bekymret seg mer over filmutvalget enn over å finne noen andres skitne underbukser i kofferten? ;)

Erlend sa...

Erlend torsdag, 09. april 2009 15:10:54+0100
Hvem vet om ikke et slikt møte ville forandret hans liv? Kanskje han ville ha forsøkt å se på filmene, innsett at han måtte lært seg fransk, flyttet til Frankrike og blitt bonde i Provence?

Erlend sa...

Kr lørdag, 11. april 2009 15:44:26+0100
Du er ikke alene om å værer frankofil i blogglandia:

En liten videosnutt om Paris, fra en for øvrig dyktig skribent:
http://www.jakobarvola.com/page/3/

(se "spor langs en elv" 29.3.09.)

Etter bloggroll finner du også linker til franske nettsider, (hvis det er noe for deg).

God påske! Håper du tilbringer fine dager i sola, enten det er til fjells eller langs asfalt :)

Erlend sa...

Erlend mandag, 13. april 2009 00:23:53+0100
Kr (antar det er Krissy i forkortet utgave?): Takk for lenkene!

Legg inn en kommentar