fredag 22. mai 2009

Cash is king

Jeg hadde omsorgsfullt fylt ut søknadspapirene, der jeg forklarte hva min far het, hvor jeg skulle, hva jeg skulle der, og hvor og når jeg hadde vært i India før. Til slutt ringte jeg S. i Bangalore og spurte om jeg kunne bruke ham som referanse - jeg fikk bare sagt «jeg har bruk for en referanse» før han sa «jeg kan selvsagt være det for deg.»

Deretter fant jeg frem to konvolutter, puttet søknaden, fakturaen fra reisebyrået, passet og fire hundre kroner i kontanter i den ene av konvoluttene, og la den andre konvolutten oppe i den første, etter ha skrevet ambassadens adresse på den ytterste og min egen på den innerste.

Glad og fornøyd trasket jeg til postkontoret, der jeg med stort smil og ditto fakter ba damen om å veie den inneste konvolutten med passet, og deretter frankere den som en rekommandert sending, for så å legge alt tilbake i den ytterste konvolutten, som så igjen skulle frankeres rekommandert. «Dette var tungvint,» sa den postansatte. «Ja,» sa jeg, «det verste er at de vil ha pengene kontant.» Hun fikk en bekymret nyve i pannen. «Så det er penger i denne konvolutten? Da må den sendes som verdibrev, og det koster tre hundre kroner.»

Jeg må ha sett litt fortvilet ut ved tanken på at det skulle koste meg åtte hundre kroner å få visum til India. «Vel, jeg kan glemme det du sa,» svarte hun. «Men jeg forstår ikke hvorfor de ikke kan operere med kontonummer, som vanlige institusjoner gjør.»

Jeg svarte at det gjorde ikke jeg heller, og grep kvitteringen for den rekommanderte sendingen mens jeg tenkte mitt om enkelte ting S. hadde sagt om sitt hjemland.

5 kommentarer:

Erlend sa...

Krissy søndag, 24. mai 2009 16:40:43+0100
Visum til India, det var saker! Skal du være der for en lengre periode da?

Erlend sa...

Erlend søndag, 24. mai 2009 19:15:21+0100
Det er visumplikt for nordmenn til India, uansett lengden på oppholdet. Men ja, jeg skal være der i en måned og gå i fjellet. :-)

Erlend sa...

Krissy mandag, 25. mai 2009 03:14:28+0100
Ahh.. heldige du! Kanskje du legger ut bilder med utsikten fra fjelltoppene her på bloggen, eller det er i hvert fall lov å håpe! :)

Erlend sa...

Danielle Dahl mandag, 25. mai 2009 04:52:49+0100
Jeg har akkurat vært gjennom et lite personlig helvete med å få ordnet visum til Vietnam, omkostningene kom vel på omtrent 700 kroner til slutt tror jeg, så jeg tror ikke India er det eneste landet med rare visumregler.

Jeg er forresten tilbake på blogg, i hvert fall for en stund. Dette er jo verre en røyking :)

Erlend sa...

Erlend mandag, 25. mai 2009 16:50:55+0100
Min indiske kollega sa at India gjorde det like vanskelig for andre land som andre land gjorde det vanskelig for India...

Jeg har aldri røkt, men forstår din indignasjon.

Legg inn en kommentar