onsdag 15. juli 2009

På utstyret skal storfolk kjennes

Forberedelsene går sin gang, og nå har jeg kommet så langt at jeg har tatt mesteparten av utstyret og spredd det utover stuebordet for å sikre meg at alt er i orden. Men hver dag kommer jeg på småting som jeg ikke har husket på å legge frem, så det er godt at det er noen uker igjen til avreise.

Pakking av utstyr til fjelltur er ikke en enkel oppgave, og jeg føler jevnlig at jeg mislykkes i å ta med meg akkurat det jeg behøver, og ikke noe mer. I alle fall virker det slik når jeg er på fjelltur med S., som er en mester i å ta med seg lite.

Å pakke til en tur som skal gå over flere uker, krever selvsagt noe mer. Man må ta med seg en del utstyr i tilfelle det blir problemer, ettersom det er langt fra folk. Men, det er vektbegrensinger på fly og muldyr, så det er lite aktuelt å ta med stereoanlegget og Ibsens samlede verker. På den annen side har man bagasje som transporteres, så alt må ikke passe i den ene sekken, slik det må når du går fra hytte til hytte i Norge.

En del ting har blitt mine faste følgesvenner:
  • Vaskemaskinen. Riktignok ikke en Miele, men derimot en vanntett sekk på omtrent 10 liter som fylles opp og brukes for å legge klær i bløt. Underlig nok har jeg aldri støtt på noen som har kommet på samme idé; folk foretrekker å gnukke og gni i vaskestamper eller bekker.
  • Klesklyper og klessnor. Kjekt å ha i tillegg til vaskemaskinen.
  • Duct-tape. Jeg har dog aldri hatt bruk for dette selv, men mannen med utstyr blir populær i gruppen. Samme gjelder for gnagsårplasteret Compeed.
  • Hodelykt. Les en gang til: hodelykt. Ikke lommelykt. Hvorfor? Ta en lommelykt, hold den i den ene hånden mens du med den andre prøver å finne noe i sekken din inne i et telt når det er kølmørkt. Da har du svaret.
  • Shakespeares sonetter. Siden jeg ikke kan ta med mange bøker, må jeg i alle fall ta med en som kan leses om og om igjen.
Men jeg antar at også denne gangen vil jeg sitte på flybussen med en nagende følelse av at det er noe jeg har glemt.

6 kommentarer:

Erlend sa...

kamikaze torsdag, 16. juli 2009 23:47:23+0100
Hva med en nettingsekk til å legge i bekken så slipper du å skylle klærne selv?

Ellers er det lite som ikke kan reddes med Jesusteip :)

Erlend sa...

Erlend fredag, 17. juli 2009 12:36:51+0100
Ingen dum idé. Får se om XXL tilbyr nettingsekker.

Erlend sa...

Krissy lørdag, 18. juli 2009 01:14:30+0100
De verste pakkerne er jenter, vi pakker alltid med for mye, alt ned til skokrem- og som vi ser i ettertid at vi ikke trenger.

Og så har vi de sterke karene, de pakker minst og bærer de letteste sekkene :)

Erlend sa...

kamikaze mandag, 20. juli 2009 02:42:17+0100
Helt sant Krissy, jeg kjenner ingen karer som får plass til så mye i en koffert som meg. Og de sier at jenter ikke kan tenke 3d...

Erlend sa...

Erlend mandag, 20. juli 2009 16:04:01+0100
Moralen her må være at Kaze pakker for mye (slik Krissy sier), men hun er så smart at hun får plass til det i en liten (men dog tung) koffert.

Erlend sa...

Danielle fredag, 21. august 2009 19:39:10+0100
Drybag som vaskemaskin, helt genialt!

Legg inn en kommentar