onsdag 28. oktober 2009

Feieren kommer

I dag fikk vi besøk av Trondheim Feiervesen, som jeg hadde påkalt for at vi skulle få råd om forhåpentligvis fremtidig oppussing av pipene. Kl. 08.00 presis dukket tre stramme karer opp med teaterrøyk og en stor bit med skumgummi, klare til innsats. På forhånd hadde jeg varslet alle seksjoner om at vi kom, og samlet inn nøkler fra dem som ikke kom til å være der. Så da ingen svarte i leiligheten øverst til høyre, gikk jeg inn og overrasket en av studinene - som i parantes bemerket er usedvanlig pen, selv for en estetiker som jeg - ikledd dyne.

Den av feierene som var minst, yngst og så mest forskremt ut, fikk så beskjd om at det var hans jobb å klatre opp på taket, der han etterhvert mottok ordre om å flytte seg mellom de to pipene som ligger på hver sin gavl, avhengig av hva hans kolleger nede på bakken fant det for godt å rope opp til ham. Jeg spurte en av de andre om de hadde noen sikringstiltak, men han snøftet og sa at det var alt for tungt og komplisert å dra med seg. Antakelig ble ulempene oppveid av den kjekke følelsen det må være å dundre på døren til andre menneskers soverom mens du roper «Trondheim Feiervesen! Kan vi komme inn?»

Fortrøstningsfulle satte vi ut på jakt etter de såkalte «sotlukene», som ligger nederst i pipeløpene, og som i vår bygning stort sett befinner seg i kjelleren. Vi ble nokså forbauset da det viste seg at vi i den ene enden av huset var ute av stand til å finne noen slike luker i det hele tatt (de burde befunnet seg inne i boden min). I den andre enden fant vi to sotluker, men de viste seg å være fulle av mursten. Antakelig noen som har utført arbeider på ildstedet, og så bare latt ting falle ned i pipen, mente feierene, som beklaget sterkt, men sa at de ikke kunne gjennomføre kontrollen før de relevante sotlukene enten var lokalisert eller renset for mursten.

Historien var jo litt morsom, tenkte jeg, og fortalte den ved lunsjbordet i kantinen på jobben. Da jeg kom til pipene som var fulle av mursten, sa en av kollegene: «Mursten, det er ingenting. Da vi renset vårt pipeløp, fant vi et spett!»

2 kommentarer:

Erlend sa...

Krissy fredag, 30. oktober 2009 06:19:40+0100
Trodde nesten ikke det fantes feiere lenger, helt til jeg fikk et brev forleden dag i posten. Det føltes nesten som å få brev fra julenissen ..
:oD

Koselig med sånne hverdagsglimt, forresten..

Erlend sa...

Erlend fredag, 30. oktober 2009 17:49:00+0100
Jo, feiere finnes, i alle fall her i Trondheim.

Nå får vi ta fatt på opprydningsjobben før vi feieren kan komme tilbake...

Legg inn en kommentar