søndag 4. oktober 2009

On se pose des questions

For øyeblikket går jeg rundt og lurer på en del ting.

Jeg mener ikke her de evige, uforanderlige og ubesvarbare spørsmål, som «hvis Gud er allmektig og god, hvorfor er det da så mye ondt her i verden?», «hvor lenge vil det fortsette å regne i Trondheim?», «hvorfor er det så mange kalorier i potetgull?» og «hva skal egentlig til for å ha draget på damene?»

Nei, jeg har noen andre, mer konkrete spørsmål:
  • Finnes det nybegynnerkurs i bruk av symaskin? Det finnes tydeligvis en del kurs av typen «hvordan få mest mulig ut tilleggsfunksjonene i din nye Husqvarna Turbo GL 2000», men jeg har ikke funnet noe kurs i hvordan man syr igjen en søm som er gått opp eller en ny glidelås i buksen.
  • Hvor kommer den skarpe smaken i curryen min fra? Tomatene? Chilipulveret? Og hvordan blir man kvitt den?
  • Går det an å få kjøpt japanske tekanner i støpejern i Norge?
  • Hvordan får man den franske stavesjekkeren til å virke i Emacs under Karmic Koala?
  • Hvem eier restene av kjøkkenet som er dumpet i bakgården vår?
Slik er altså de evige spørsmål nu for tiden.

11 kommentarer:

Erlend sa...

kamikaze tirsdag, 06. oktober 2009 01:34:03+0100
Har du symaskin? :D Hvis du tar med deg apparatet til Køben skal jeg undervise deg personlig.

Erlend sa...

Eva tirsdag, 06. oktober 2009 01:40:51+0100
Japanske tekanner får du på Le Palais des Thés her i Oslo ;)
http://www.palaisdesthes.com/en/aide/lstprd.php?GAMME=2&LIMIT=10&LSTCRIT=(5,73)(4,77,78,79)(2,108,109)(1,71)

Erlend sa...

Erlend tirsdag, 06. oktober 2009 03:11:26+0100
Kaze: nei, jeg har ikke symaskin. Men tanken har slått meg at jeg ikke kan være avhengig av min mor resten av livet, og da ville det være bra å skaffe seg en. Men så må man lære å bruke den...

Men, kanskje på tide å ta en tur til København?

Eva: hm, kanskje på tide å ta en tur til Oslo?

Erlend sa...

Anne tirsdag, 06. oktober 2009 03:13:59+0100
Kjøkkenmysteriet er nok det enkleste å gripe fatt i. Bank på hos naboene etter tur og si du trenger å låne litt kaffe, sukker, egg eller noen andre kjøkkensaker. Den som har nytt kjøkken er mest sansynlig synderen. Bare husk å bli med ut på kjøkkenet. Blir du stående utenfor døra er du like langt.

Erlend sa...

Erlend tirsdag, 06. oktober 2009 03:39:16+0100
Anne: Min tilnærming ville nok heller være å gå rundt og spørre «er det dere som har plassert kjøkkenet i bakgården?»

Men, jeg har mistanke om at det er håndverkere fra den kommunale gården ved siden av. Så en liten telefon er nok på sin plass...

Erlend sa...

Strekker tirsdag, 06. oktober 2009 19:02:27+0100
Erlend: Jeg skylder deg en te i Oslo! Ad curryen tenker jeg at det kan være tomatene - hvis du med "skarp" mener noe i retning av "sur", "metallisk". En teskje sukker eller honning pleier å greie den biffen. Men nå undervurderer jeg muligens kjøkkenferdighetene dine? (Pun muligens intended.)

Har du forresten plass til en samfunnsviter også på kurset "Symaskin 101", kamikaze?

Erlend sa...

Erlend tirsdag, 06. oktober 2009 21:38:06+0100
Strekker: Jeg har prøvd med sukker, og det tar i og for seg vekk den metalliske smaken, slik du sier. Men det er stadig litt «surt», om du skjønner hva jeg mener.

Oppskriftene inneholder alltid tomatpuré - aber warum? Er det kanskje der problemet ligger?

Og te, ja! Du skal nok ikke få dø i synden...

Erlend sa...

Eva tirsdag, 06. oktober 2009 23:49:45+0100
Ja ta deg en Oslo-tur, vi står jo i kø for å drikke te med deg ;)

Erlend sa...

Erlend onsdag, 07. oktober 2009 01:55:44+0100
Inntil videre får dere drikke te med hverandre (og snakke om meg - i rosende ordelag, selvsagt).

Erlend sa...

tonita lørdag, 10. oktober 2009 20:27:58+0100
Før i tiden fikk man faktisk innføringskurs når man kjøpte en symaskin (2x2 timer), - lærte knapphyll, men ikke glidelås, - det er ikke 101.
Kanskje kan du få det nå også? Og om det ikke er standardopplegg kan kanskje den kjempesøte damen i symaskinbutikken gi deg privatundervisning.
Alternativ er annonse i den lokale avis.

Erlend sa...

Krissy søndag, 11. oktober 2009 17:19:51+0100
Hei, hva skjer når man synes de eksistensielle spørsmåla er lettest å svare på?? Jeg er tydeligvis ikke besteborgerlig nok .. :o)

Legg inn en kommentar