tirsdag 10. november 2009

Eyes without feeling, feeling without sight

Jeg brakte med meg et aldri så lite problem fra India, nemlig redusert syn på høyre øye. Så i høst har jeg vært fast gjest hos øyelegen, i en slik grad at jeg har fått frikortog kan ta for meg av helsetjenester på skattebealerenes regning. Dette er særlig tilfredsstillene, i og med at spesialister tar nesten 300 kroner per gang for å trykke min hånd.

Det har vært mange ting å lære, som f.eks. forskjellen på blå og hvit resept (den ene får du tilbake penger for, den andre ikke), i tillegg til at jeg har fått observere legens arbeidsmetode på nært hold. For den uinvidde kan det virke som om han har famlet i blinde, men det har jeg kommet til at han ikke har gjort, selv om han på min bemerkning «nå får vi se hva vitenskapen har å si» svarte at «jeg vet ikke hva dette er, så jeg vil ikke kalle det vitenskap».

Vi har vært gjennom ulike stadier av hypoteser og åtgjerder:
  1. Det er et problem, men det vil gå over av seg selv med reseptfrie øyedråper. Fire uker. Fungerte ikke.
  2. Det er en bakterie, og vi tar knekken på den med antibiotika-salve. To uker. Fungerte ikke.
  3. Det hele er uforklarlig for en vanlig spesialist, og kan bare tas knekken på ved å henvise meg til St.Olavs Hospital. Ventetid: seks uker. Pasienten venter stadig.
  4. Det er et virus og vi - siden pasienten nå er halvblind og i ferd med å dø av kjedsomhet fordi han nesten ikke klarer å lese - tar knekken på det med en virussalve. En halv uke. Fungerte ikke.
  5. Det er en immunreaksjon etter en virusinfeksjon, og vi tar knekken på det med mystiske klorholdige øyedråper. Positive reaksjoner, og pasienten er i ferd med å få tilbake ørneblikket.
Dette er mindre virring i dette enn man skulle tro, ettersom steg 2 er en forutsetning for steg 4, som igjen er en forutsetning for steg 5. Man kan selvsagt spørre seg om det var nødvendig med steg 1, men det later til å være standard prosedyre for alle norske leger å starte med å tro at ting går over av seg selv.

7 kommentarer:

Erlend sa...

kamikaze onsdag, 11. november 2009 23:13:19+0100
Haha, og så jeg som trodde de små flaskene betød at du skulle drikke mindre i fremtiden.

Too bad at man ikke kan fjerne 1 cm brilleglass med øyendråper...

Erlend sa...

Erlend torsdag, 12. november 2009 02:33:12+0100
Små flasker er nok de med øyedråper, gitt.

1cm brilleglass? Nærsynt?

Erlend sa...

kamikaze torsdag, 12. november 2009 04:12:26+0100
Og brede briller. Og kanskje bare 0.8. :/

Erlend sa...

Erlend torsdag, 12. november 2009 04:20:08+0100
Det ser ut som om tykkelsen på brilleglass er omvendt proporsjonal med prisen. (Og de blir selvsagt tykkere jo bredere brillene er...)

Erlend sa...

kamikaze lørdag, 14. november 2009 19:24:42+0100
Sant, men jeg har dessverre spyttet i noen tusen ekstra for å få ekstra tynne brilleglass. Brillene mine er nok det dyreste "klesplagget" jeg eier!

Erlend sa...

Erlend søndag, 15. november 2009 04:03:13+0100
Samme her. Uheldigvis blir briller spist opp av trening (svette), så nå må de nok skiftes ut igjen snart. Dermed må jeg nok en gang på jakt etter runde briller i en verden der de firkantede ruler.

Erlend sa...

kamikaze søndag, 15. november 2009 14:37:03+0100
Du har ikke vurdert å ha egne treningsbriller da? Som sitter bedre fast etc etc? Det er i hvert fall min plan for den dagen når noen gidder å ansette meg for mer enn noen måneder i slengen...

Legg inn en kommentar