mandag 21. desember 2009

Comme une ombre à la trace éphémère

Jeg fører ofte konversasjoner med en imaginær samtalepartner, som formodentlig bare er en projeksjon av meg selv, for anledningen iført fremtoningen til en virkelig person der ute. Å gruble over hva dette egetlig betyr, får bli noe som jeg kan forsøke å finne ut av i det nye året.

I alle fall var det nå slik at jeg snakket med henne inne i meg selv, og jeg forklarte at «jeg elsker deg» heter je t'aime på fransk. Men at verbet aimer også kunne ha en svakere betydning, nemlig «like», slik som i j'aime la musique classique, «jeg liker klassisk musikk». «Men,» fortsatte jeg i min innbilte lærde fremtoning, «man har også verbet adorer, som er sterkere.» Ivrig etter å bevise min påstand, tok jeg frem Le Petit Robert for å vise henne - dvs. meg selv - definisjonen. Der kom jeg over et sitat av Corneille, «C'est peu de dire aimer, Elvire: je l'adore», som synliggjorde og bekreftet det jeg tenkte.

Mens jeg holdt på slik, flerret det plutselig en setning gjennom hodet mitt: «Je t'adore à l'égal de la voûte nocturne.» Jeg viste ikke direkte hvor den kom fra, men musikken i setningen tydet på at det var Baudelaire. En ny tur til bokhyllen viste at det var følgende dikt:
Je t'adore à l'égal de la voûte nocturne,
Ô vase de tristesse, ô grande taciturne,
Et t'aime d'autant plus, belle, que tu me fuis,
Et que tu me parais, ornement de mes nuits,
Plus ironiquement accumuler les lieues
Qui séparent mes bras des immensités bleues.

Je m'avance à l'attaque, et je grimpe aux assauts,
Comme après un cadavre un choeur de vermisseaux,
Et je chéris, ô bête implacable et cruelle!
Jusqu'à cette froideur par où tu m'es plus belle!

Charles Baudelaire
Jeg skal ikke gå inn på å oversette dette til norsk, i alle fall ikke for denne gang; ei heller skal jeg prøve å uttrykke hvorfor musikken i teksten griper meg. Men bare undre meg over hvordan sinnet flyter fra assosiasjon til assosiasjon, fritt over tankens hav: Mon esprit, tu te meus avec agilité

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar