onsdag 13. januar 2010

Den stærkeste mand i verden

Alt skjer på én gang.

Kontrollpanelet for brannalarmen i en av seksjonene går ad undas, og jeg må fikse biffen, siden det nå er min jobb å fikse biffer her i gården (i bokstavelig forstand).

Man sitter i fred og fordragelighet i sin egen stue på fredag kveld og ser på en Hitchcock-film. Plutselig får man en desperat oppringning fra etasjen under, med beskjed om at «det renner vann ned fra taket!» En rask undersøkelse viser at det lekker fra vanninntaket på min oppvaskmaskin, noe som lett lar seg stoppe. En flenge blir det dog i under-naboens tak.

«Jaja,» tenker jeg, «vann renner jo nedover, så alt kom vel ned til ham, da.» Takstmannen påpeker derimot at vannet har trukket inn i kjøkkeninnredningen min og under parketten. Han ser litt betuttet ut da han innser at parketten strekker seg fra kjøkkenet, gjennom gangen og ut til stuen, for alt må jo tas opp, forstås. Og siden det antakelig er en dødfødt idé å lappe på en kjøkkeninnredning fra 80-tallet, blir det noen kjøkkendistributører som snart kan ta levering på den nye Mercedesen.

Så, for å krone det hele, begynner TV-en å oppføre seg merkelig og må sendes på TV-sykehus. Borte i to til tre uker, sier de på asylet.

Nå er det ikke slik at jeg ikke er en stor og voksen mann som ikke klarer alle disse utfordringene på egen hånd. Tvert imot, jeg har håndtert verre ting før.

Men det begynner å slite på meg at uansett hva det er, så må jeg ta tak i det alene.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg skønner dig godt, jeg. Jeg har tenkt over lignende fenomen før, og har kommet til at på bygda er man langt flinkere å hjelpe naboen der det trenges. Eller ikke nødvendigvis fordi det trenges, heller, men fordi man har lyst!

Alene er du ikke, ikke så lenge vi er her! :-D

k

Erlend sa...

Jeg kaller deg inn for å skru sammen kjøkkenet når det har kommet.

~SerendipityCat~ sa...

Ja, hadde det ikke vært greit om noen bare kom og _ordnet opp_ når det ble litt mye på en gang?! Her er det rom for nye tjenester føler jeg.

Erlend sa...

Nettopp. Firmaet Oppordning AS har en stor fremtid.

Anonym sa...

No problemo, kan være hjelperen jeg ;p Jeg har malt og tapetsert før, så jeg er over nullstadiet :-D Dessuten er jeg er en rev til å koke kaffe---

k

Erlend sa...

Hvis du også kan koke te, skal jeg vurdere det...

Anonym sa...

tips fra en som også fikser-alt-alene og kan bli litt lei av det til tider. Selv om jeg ser fordelen av å slippe diskutere farger og sånt.

Legg inn jobben på http://anbudstorget.no/ eller tilsvarende. Utrolig greit at en rekke håndtverkere kontaker DEG innen kort tid. Jeg kunne velge og vrake og innen kort tid var jobben gjort :-)

Anne

Erlend sa...

Anne: interessant, den kommer jeg sikkert til å benytte meg av.

Legg inn en kommentar