søndag 31. januar 2010

Muhammed kommer til fjellet

En av mine trofaste følgesvenner spurte i kommentarfeltet om hvorfor jeg likte å gå på fjelltur. Spørsmålet er betimelig, ettersom jeg bruker en del tid og penger på turer i løpet av et år, og har gjort så i lengre tid, jf. kolonnen til høyre.

Noen ville ha svart at de liker å være ute, at det er selve naturopplevelsen som får dem til å bevege seg ut, og den spiller nok en viss rolle også i mitt tilfelle, selv om jeg ikke kan rose meg av å dåne bare jeg ser en grønn eng. Noen ting, som flora og fauna, er jeg faktisk helt uinteressert i, underlig nok.

Men i bunn og grunn er det nok selve gåingen jeg liker. Jeg liker å traske oppover og bortover, jeg liker å komme opp på toppen, og best av alt liker jeg å komme tilbake. Det beste øyeblikket på en fjelltur er når jeg er kommet ned, har tatt en dusj dersom komforten tillater det, eller badet i en bekk (jeg ha mitt daglige bad, på den ene eller den andre måten), for deretter å sette meg ned med en kopp te i turisthytten eller i messeteltet for å lese litt i en bok eller for å slarve (fortrinnsvis på fransk) med mine turkamerater.

Hvis jeg er på jakt etter en følelse, er det den jeg har i dét øyeblikket.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ingen dårlig begrunnelse for å ta en fjelltur. Har du bestemt deg om du vil ta den turen du nevnte tidligere?

Hva er alle tøystykkene bak deg til?

Anne

Erlend sa...

Jeg var sterkt fristet, men siden prisen var 6500€ (Paris-Paris), ble det litt vel mye å bruke på en fjelltur.

For øyeblikket ser jeg på muligheten for å dra tilbake til Ladakh i India (der jeg var i fjor) for å gå en tilsvarende tur. Ulempen er at jeg har lagt min elsk på turer som varer i to uker eller mer...

Det som er bak personen på bildet, er tibetanske bønneflagg. De fantes på de fleste slike fjellpass i Ladakh.

Erlend sa...

Hvis du ser nøye etter, kan du forøvrig se navnet på passet og høyden over havet på et av tøystykkene.

Anonym sa...

shngula 5700m?

Erlend sa...

Jepp. Vanligvis skrevet Shingo-La («La» betyr «pass».)

Og 5100 moh., ikke 5700, dessverre...

Anonym sa...

det er vel der den indiske regjering planlegger å legge en vei.

5100 er imponerende nok :-)

Erlend sa...

Riktig. Det ble sagt at de planla vei over Shingo-La, og vi så at de holdt på å arbeide seg oppover fra den store dalen lenger syd. Dessverre, for det er et utrolig flott sted som fortjener å forbli uberørt.

Antakelig er veileggingen et strategisk spørsmål - det gjelder å bite seg fast i et område som India, Kina og Pakistan strides om.

Anonym sa...

Yay, der kom innlegget jeg venta på :-) Fint å lese!! Selv om det var slitet jeg trodde du likte, post-doc som du er ;P

"selv om jeg ikke kan rose meg av å dåne bare jeg ser en grønn eng."

Hihi :D

kris.

Legg inn en kommentar