tirsdag 19. januar 2010

Un cœur en hiver

Vi satt i hagen hennes i en forstad til byen og snakket om løst og fast. Plutselig så hun skrått på meg med de dypt brune øynene sine og med en antydning til et lite smil. «Il faut que tu te trouves une chérie,» (du må finne deg en kjæreste) sa hun vennlig, men bestemt. Forbauset, men også litt smigret over at hun var så direkte, svarte jeg, som sant var, at det ikke var så lett.

«Hva synes du om J.,» spurte hun en gang vi var på vei ut av cafeen. «Jo, hun er da hyggelig,» sa jeg, i et tonefall som antakelig tilgjennega at jeg ikke mente noe mer enn akkurat dét. Hun brast ut i latter og sa at det var et «kortfattet svar» (réponse lapidaire). Svaret var nok naturlig, mente jeg, i og med at jeg, tross all min frankofili og kosmopolittisme, likevel var norsk på bunnen, og dermed, med full rett, kunne svare i grovhugget sagastil.

Senere på sommeren kom hun tilbake til temaet.«Jeg liker ikke å se at noen er alene,» sa hun som forklaring. «Du må finne ut hvilken type kvinne du vil ha,» la hun til, «du må gjøre deg opp en mening,» fortsatte hun mens den lille datteren hennes rugget frem og tilbake i barnevognen og gjorde sitt beste for å spise opp kjolen sin.

Men jeg lykkes ikke å formidle, å ta det videre, å forklare at problemet var ikke så meget at det jeg ikke klarte å gjøre meg opp en mening, men snarere at utfallsrommet ikke var til stede, at det ikke var noen å velge i, fordi jeg ikke lenger klarte å se noen muligheter, eller kanskje, for å være helt presis, fordi jeg ikke lenger klarte å se hvorfor noen skulle betrakte meg som en mulighet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Denne motløsheten må bekjempes, Erlend. Det vet du. Får den regjere videre, vil den fortsette å behandle deg som gissel.

Hva med litt kognitiv adferdsterapi?

VK

Anonym sa...

Det er ikke problem å se DEG som en mulighet, Erlend! Og vet du hva:
Det er tre trinn i en utviklingsprosess.
1. Det første er erkjennelsen av hvordan stå er.
2. Dernest er det vilje til endring
3. Trinn tre: "DO it"!

Gi MEG beskjed når du er på trinn tre, så skal jeg sette opp en avtale mellom deg og Torkel (Hjertespesialisten) neste gang han er i Trondheim. ;-) (Han vet virkelig hva han driver m).

Hilsen (bloggevennen din;)) K.

Legg inn en kommentar