søndag 21. februar 2010

Metropolis II

Som tidligere meddelt ble størsteparten av de manglende delene av Fritz Langs klassike stumfilm Metropolis funnet i Argentina for snart to år siden.

Siden da har Murnau-stiftelsen i Tyskland arbeidet med en restaurering (filmmaterialet som ble gjenfunnet, var en 16-millimeter overføring i ganske dårlig stand), og resultatet ble vist den 12. februar ved filmfestivalen i Berlin, i Friedrichstadtpalast (komplett med symfoniorkester), men også via ARTE og på storskjerm på Brandenburger Tor.

Ryktene sier at det kan komme en DVD-versjon i løpet av året.

For den som er interessert, vil jeg anbefale tysk stumfilm fra 20-tallet: Fritz Langs Der müde Tot, Niebelungen og Dr. Mabuse; F.W. Murnaus Nosferatu, Der letzte Mann og Faust; Robert Wienes Das Cabinet des Dr. Caligari; Paul Wegeners Der Golem, wie er in die Welt kam; Paul Lenis The Man who Laughs (produsert i USA) og G.W. Pabsts Die Büchse der Pandora. For ikke å snakke om de to (lyd-)filmene til Fritz Lang fra 30-tallet: Das Testament des Dr. Mabuse og mesterverket M.

Oppdatering: Det finnes et eget nettsted for restaureringen av Metropolis.

8 kommentarer:

Anonym sa...

haha, kult at du er opptatt av tysk "kultur" også. Neppe det mest høykulturelle jeg har kjennskap til fra før, Det blir med Derek og "Rex".

Ad franske filmer: Har du sett Amelië fra (Montieur...?), og hva synes du om den?
En fransk film jeg KUNNE hatt lyst å se, er den realitetsbaserte om Eva Joly. Frekk og freidig film, der de framstiller den norske vakre som en udannet skjøge ^_^ :-O

Hilsen Krissy.

Anonym sa...

Hm. Og jeg som aldri har noe å si om fransk film, kom plutselig til å tenke på en dokomuntar om Charlie Chaplins sene liv.
Nesten ikke til å kjenne igjen fra stumfilmene, med den karakteristike gåstilen. Og han var en helt annen person privat, virket det som. Levde et tilbaketrukket liv som eldre.

Erlend sa...

Ja, Amélie fra Montmartre har jeg sett mange ganger (har den på DVD). Ellers har jeg dekorert arbeidsrommet med fotografier av filmskuespillerinner, deriblant Audrey Tautou, som spilte hovedrollen i Amélie.

Det er en feelgood-film som kanskje gir et litt idyllisk bilde av Paris og Frankrike, men den er jo veldig søt, da.

Ellers visste jeg ikke at det var laget en film om Eva Joly.

Erlend sa...

Chaplin laget - på slutten av sin karrière - noen filmer der han ikke spiller den klassiske rollen som «the tramp», blant andre Monsieur Verdoux og Limelight (har dem begge, men har bare sett halvparten av den første).

Men det er dog den ikoniske uteligger-skikkelsen han huskes for.

Anonym sa...

Wow, imponert igjen- du har SÅÅ peiling!

Du har forresten ikke tips til tysk lese-litteratur?

kris.

Erlend sa...

Jeg hadde en tysk-raptus her for noen år siden (grov frem skole-tysken og satte i gang).

Så noen forslag er

- Steppenwolf (Hermann Hesse)
- Noveller av Franz Kafka (Die Verwandlung, f.eks.)
- Noveller av Hermann von Kleist (Die Marquise von O., Michael Kolhaas, f.eks.)
- Effi Briest (Theodor Fontane)

Fontane er ikke spesielt kjent i Norge, men de realistiske romanene hans (oftest fra Berlin 1850-1900) er veldig interessante.

Kleist er heller ikke særlig kjent, men hans noveller er mesterverker - i mine øyne. Kleist var forøvrig en av Kafkas favoritter.

Thomas Mann er ikke min favoritt, men Buddenbrooks er lesverdig.

Jeg gnagde meg også igjennom Goethes Wilhelm Meisters Lehrjahre...

Anonym sa...

Hva gir disse filmene deg?


VK

Erlend sa...

Godt spørsmål. Antakelig tema for en separat bloggpost.

Legg inn en kommentar