fredag 12. februar 2010

Pengelens og husløs

Gårsdagens ferd tilbake fra Stockholm ble noe mer begivenhetsrik enn jeg likte.

Sikkerhetskontrollen på Arlanda har et fint system der plasteskene du plasserer tingene dine i, går på et slags samlebånd tilbake til utgangspunktet. På samme måte vil håndbagasje det «er noe med», bli automatisk ført ut på et sidespor.

Stor var min undring da akkurat min laptop-bag ikke kom ut den riktige veien. Og enda større var undringen (og irritasjonen) da kontrolløren plukket frem min sveitsiske lommekniv som jeg ved en feiltakelse hadde lagt i vesken.

Kontrolløren så antakelig at jeg ikke var flykaprer, og sa hyggelig at jeg kunne ta laptopen ut av vesken, for deretter å sjekke den inn slik at den fulgte etter kofferten.

Jeg stresset tilbake til innsjekkingsskranken og fikk ekspedert vesken. I det jeg går tilbake mot sikkerhetskontrollen, innser jeg med gru at lommebok og husnøkler nå også ligger i innsjekket bagasje.

«Jaja,» sier jeg til meg selv, «jeg kan ta alt ut når jeg kommer til Gardermoen, for der må jeg jo gjennom tollen likevel.» Lite visste jeg at SAS-flyet kom til å være forsinket, og at jeg derfor måtte gå ifra bagasjen for i det hele tatt å rekke flyet til Trondheim.

Slik endte jeg opp på Værnes uten penger, uten kredittkort og uten husnøkler, og måtte reddes av tjenestevillige familiemedlemmer som heldigvis hadde et sett av nøkler deponert hos seg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fiskestang går visst for å være slagvåpen i flykontroller, så ...
Bare fantasien setter grenser for bruksområder visst :o)

Erlend sa...

Derimot var de spisse vandrestavene mine helt OK i sikkerhetskontrollen på Gardermoen for noen år siden...

ohlalacestlavie sa...

Åh, hjelpe meg! Godt det finnes tjenestevillige familimedlemmer...

Legg inn en kommentar