søndag 2. mai 2010

Nøysomhet er en dyd

Nå har jeg vært uten varmtvannstank i over to måneder. Det går fint, jeg kan jo dusje på mitt kjære 3T, der jeg i alle fall tilbringer en del tid. Varmt vann til andre aktiviteter kan skaffes til veie med en vannkoker; ellers tar husholdningsapparater (vaske- og oppvaskmaskiner) seg av å varme opp vannet de trenger til eget bruk (hvorfor tar de ikke varmt vann fra springen, mon tro?).

Foreløpig har jeg  valgt å vente på en totalløsning for badet, i stedet for å installere en tank uten hensyn til helheten. Men jeg skal innrømme at ventetiden har blitt lang.

«Du er verdens mest nøysomme mann,» sa en kollega til meg en dag. Jeg var i utgangspunktet fornøyd med karakteristikken, for mine evner til å holde ut visse typer ubehag har vist seg å være svært nyttige, i studier, i jobb og i det private, for eksempel på mine lange fjellturer, der jeg uten problemer klarer å gå i ukesvis: I fjor var J.-F. og jeg skjønt enige om at vi godt kunne ta tre uker til i Ladakh.

Men en følelse av ubehag har dog kommet over meg, for evnen til å finne seg i det meste gjør også at incitatmentene til å foreta meg noe når livet ikke er som det skal være, heller ikke er der. Det er for lett å bøye hodet og holde ut, vente til det går over, til alt er glemt, for glemt blir det jo, bar jeg holder ut at tiden går, og det gjør jeg, for det har jeg alltid gjort.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Er nøysom det samme som å holde ut en ubehagelig situasjon?

Jeg trodde at nøysom var å klare seg med lite på en selvdisiplinerende måte.

Anne

Erlend sa...

Du har nok rett i dét. Men det grenser jo mot å holde ut ubehag, gjør det ikke det? I alle fall om ubehaget er at det ikke er varmvann i huset...

Anonym sa...

Jeg tror at de nøysomme finner stor glede av å ha selvdisiplin og at nøysomheten i seg selv blir en motivasjonsforsterker.
Jeg har ikke inntrykk at at du finner stor glede i å holde ut.


Anne

Erlend sa...

Der har vi det, jeg smykker meg med lånte fjær.

Anonym sa...

hehe - da sier jeg bare "lever fjæra tilbake" og gjør noe ekstragavant i hverdagen

Anne

Legg inn en kommentar