mandag 13. desember 2010

De gamle er eldst

Digitalarkivet.no har lagt ut dataene fra en del folketellinger (1801, 1865, 1875, 1900 og 1910), i tillegg til diverse annen informasjon, som kirkebøker og lister over emigranter.

Det var morsomt å lete rundt og finne sporene etter mine besteforeldre, som riktignok bare var barn ved folketellingen i 1910, den siste som er lagt ut offentlig, for slike data er tydeligvis klausulert i 100 år.

Interessant nok er informasjonen gruppert på husstand, slik at foreldre, barn, tjenestefolk (!) og andre husstandsmedlemmer er listet sammen. Slik kunne jeg avsløre at min tippoldefar, dreiermester Arne N. D. og hans kone Emilie Christense, hadde svigermor, Marte Larsdatter, boende hos seg i 1875.

22. april 1889 døpte de sin yngste sønn, også kalt Arne, i Sagene kirke.

I 1900-tellingen er deres sønner Johannes og Jakob listet som henholdsvis kontorvolentør¹ og tellefonarbeider (sic).

Deres eldste sønn, Aksel - også stavet Axel - min fars farfar, - var politioverkonstabel i Oslo i 1910, bodde i Vogts gate på østkanten, og betalte 30 kroner i måneden i husleie. Alle hans barn, inkludert min farfar, Einar, er listet opp som medlemmer av husstanden. Det er å bemerke at oldefar befant seg på Smeby hotell i Kristiansand under selve folketellingen, som foregikk ved at det ble gått rundt til alle husstander på en bestemt dag. Jeg husker ham bare som en strengt utseende mann på et bilde i rommet der jeg pleide å sove hos farmor og farfar.

Oldefars søster, Rebekka, giftet seg med en herre ved navn Amundsen og emigrerte til Wisconsin i 1907. Hva som ble av henne, vet jeg ikke - min far vet kanskje, men han har emigrert til Australia i julen, så det vil vare litt før jeg får mer informasjon.

¹Ordet kontorvolentør finnes ikke i Norsk Riksmålsordbok. Ei heller finnes ordet volentør, men på dansk ser det ut til å bety «frivillig». Så kanskje han var ulønnet lærling på et kontor?

2 kommentarer:

Anonym sa...

kjekk lesning :-) Hvordan blir det med julehandelen i år, da? ;-)

k

Erlend sa...

Julehandelen er over. Jeg fikk den delt i to, siden opphavet skulle til Australia og måtte ha julegavene i november!

Legg inn en kommentar