onsdag 9. februar 2011

Skipysen i rottefella

Jeg har et noe ambivalent forhold til skigåing. På den ene siden var det noe jeg ble tvunget (eller sterkt oppfordret) til å gjøre da jeg var yngre, og som det vrange vesen jeg en gang var og formodentlig har fortsatt å være, var jeg ikke alltid like villig til å spenne på meg plankene. På den annen side er det ganske hyggelig, i alle fall når jeg komer meg av gårde. Og oppoverbakker er god trening, sier jeg til meg selv.

Som en følge av utenlandsopphold og allmenn giddaløshet, kom det en periode på nærmere tyve år da jeg nærmest aldri var på ski, før jeg tok det opp igjen for noen år siden. Jeg innså da ut at utstyret hadde forandret seg en del, og det tok litt prøving og feiling før jeg fant ut at jeg trivdes best i marka på såkalte «lette fjellski» av merket Åsnes, behørlig utstyrt med stålkanter for bedre kontroll.

Dette var vel og bra, men et problem dukket likevel opp. Jeg oppdaget nemlig at jeg hadde blitt en skikkelig pyse i utforkjøringene. I erindringene om min ungdom (rett etter første verdenskrig)  fremstår jeg som den fryktløse racer som med overdreven selvtillit satte utfor, i en slik grad at jeg til og med brakk kravebenet i Estenstadmarka da jeg var fjorten år gammel.

Nå står jeg derimot skjelvende på toppen av ukjente bakker, forsøker etter beste evne å ploge for å holde farten nede, blir så stiv at jeg mister balansen og går på trynet i snøen. Slik som det skjedde sist helg, da jeg under en lettere skitur i Trollheimen klarte å få en strekk i armen i en slik grad at nattesøvnen er blitt påvirket i flere dager, og jeg har måttet holde meg unna timer med hete spinninglærerinner.

Jeg lurte litt på om det var utstyret, og noen forsikret meg om at bare jeg la ut mer penger, ville alt ordne seg. Andre våget seg derimot frempå med en antydning om at det var teknikken det var noe galt med.

Selv tror jeg det er mitt evige problem, nemlig at jeg aldri våger. Ikke i nedoverbakker heller.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha. Akkurat slik jeg pleier ploge. Men nå har jeg ikke gått på ski siden jeg forlot Trondh i 2006, og skiene er der fortsatt :-D

kriss.

Erlend sa...

I år har det faktisk vært ganske mye snø her, men jeg har ikke kommet meg på ski av den grunn...

Legg inn en kommentar