onsdag 20. april 2011

I Vincennes

Elskende par setter hengelåser på
Pont des Arts i Paris
Etter litt om og men er jeg nå i Vincennes utenfor Paris, der jeg låner en leilighet av en norsk venn som var fremsynt nok til å kjøpe seg et krypinn her nede den gangen det kanskje var litt billigere enn nå. Det har vært en velkommen avveksling å høre et annet språk (men et som jeg forstår), se igjen kjente ting i det franske bybildet, og bare ha anledning til å spasere rundt, bruke fotoapparatet, se på ting jeg kommer over og prøve å bli bedre kjent med Paris.

Et problem var det dog at det ikke var gass i leiligheten da jeg kom dit. Det tok en liten stund før jeg forsto at det ikke var jeg som var dum, og ikke hadde trykket på den riktige knappen på gassbrenneren, men at det derimot ikke var gass tilgjengelig overhodet.

Her må jeg skyte inn at gassfyring gjør meg litt nervøs. Riktignok er det ikke store mengder gass til stede i leiligheten til enhver tid, siden oppvarmingen av vann skjer umiddelbart - det er altså ingen varmtvannstank med i bildet. Men innerst inne har jeg en frykt for at jeg skal trykke på gal bryter, med den følge at det sier boum, og jeg kommer på kveldsnyhetene på France 3 som mannen som jevnet Vincennes med jorden.

Jeg snakket med min venn i Norge, som foreslo at jeg skulle gå og høre med mademoiselle i etasjen over. Hun viste seg å være en eldre, myndig dame som med lett triumferende mine kunne fortelle meg at jo, gassen var borte, og hun hadde til og med skjøvet en brosjyre under døren der det ble fortalt at GrDF (Gaz réseau Distribution de France) hadde utført arbeider, og at det ikke ville bli noe gass før de kom og skrudde den på igjen. Noe de i følge mademoiselle ville gjøre 24 heures sur 24, eller, som det heter på norsk, døgnet rundt.

Jeg ringte deres numéro vert sent på  fredag kveld, og fikk bestilt en herre til lørdag morgen, som kom slik det var lovt, åpnet en liten luke ute i gangen, vred om en skrue der inne, og vips, så var gassen tilbake. Hadde det ikke krevd spesialverktøy, ville jeg kunnet gjort det selv (slik brosjyren også påpekte).

Dermed har jeg gass, og følgelig varmt vann og komfyr. Alle sivilisasjonens selvfølgeligheter. Og Vincennes er der stadig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar