fredag 6. mai 2011

Vous n'avez rien contre la jeunesse?

Fra Jean-Luc Godards «À bout de souffle» (1960)
«De har vel ikke noe imot ungdommen?» spør den unge kvinnen som selger Les Cahiers du Cinéma  på Champs-Élysées i Godards «Til siste åndedrag».

Selv har jeg ikke noe imot ungdommen; tvert om, jeg synes at den jevnlig tilbakevendene diskusjonen om at yngre mennesker er late og kravstore samt repekt-, ansvars- og giddaløse, er temmelig patetisk.

Om jeg skal bidra med min egen erfaring, er det en ting som slår meg, nemlig hvor mange flere yngre mennesker som arbeider nå enn det virket det var på min tid. Caféer, gatekjøkkener, pizzaresturanter, butikker og treningssentre - jeg tviler på om noen av dem ville overlevd uten innsats og ansvarstagen fra den utskjelte ungdomsgenerasjonen. De unge jeg har kontakt med i slike sammenhenger, virker ansvarlige og voksne, noe som ikke er underlig, i og med at de er satt i en situasjon der kravene er å være, ja, nettopp, ansvarlig og voksen.

Denne diskusjonen, som avisene tar like jevnlig frem som det at Adresseavisen i september forsøker å innbille leserene at studentene i Trondheim ikke vil få seg hybler (uaktet at de aldri har kommet tilbake i november og sagt at horder av studenter bor i telt i Dødens Dal), tjener vel mer til å få de gamle til å føle seg vel enn til å løse et eksisterende problem.

Dessuten har den formodentlig alltid vært den samme: På et gitt tidspunkt vil alltid gamlingene synes de unge er noen latsabber og døgenikter, som ikke hører tilstrekkelig på den eldre generasjon. De gamle grinebiterene er formondelig for opptatt med å skjelle på de yngre til at de ser et snev av en parallell.

Til syvende og sist, hvis vi eldre griper oss selv i  å mene at det virkelig er noe galt med ungdommen, får vi ha Bjørneboes ord i mente: «Kan De fatte og begripe hvor de har sin raaskap fra?»

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar