fredag 17. juni 2011

En gris må jo fly

Det har vært litt vanskelig her siden forrige innlegg, ettersom jeg jeg har sittet med en nagende mistanke om å ha blamert meg, i alle fall overfor de kvinnelige leserene, ved å nevne at jeg ikke renset lofilteret før etter å ha hatt vaskemaskinen i ti år. Nå sitter de sikkert og forestiller seg mitt hus som treningsleir for drapshybelkaniner, mens de tar frem sprittusjen og setter et stort kryss over mitt navn i listen over potensielle ekteskapskandidater.

Derfor vil jeg ile til og fortelle at jeg har gått til anskaffelse av en bok om renhold, nemlig Else Liv Hagesæthers «RENT - enkelt og greit».

Dette er et smakfullt illustrert verk som på 115 sider forklarer det en gammel slask som jeg alltid burde visst om renhold. Og da dreier det seg ikke om foreldede renholdsideer fra min farmors tid (hun som vasket rundt huset to ganger i uken der hennes sønnesønn høyst gjør det to ganger i året), men derimot vasking i det 21. århundre, i mikrofiberens tidsalder.

Fru Hagesæther (slik hun må omtales, ettersom hun er utdannet ved Statens Oldfrueskole) har det som amerikanere ville kalt en «no-nonsense approach»: I korte drag forteller hun hva slags utstyr man har behov for, hvordan man skal bruke det, hvilke midler som bør anvendes, og i hvilken sammenheng, Alt med det for øye at hvis vaskingen blir et ork, kommer den ikke til å bli gjort.

En interessant side ved boken er at hun tar opp det faktum at renhold og ikke minst rydding er et mulig konfliktområde mellom ektefeller. Ut i fra dette bruker hun en del tid på råd om praktisk problemløsning, noe man ellers ville forvente å måtte gå til avisenes samlivsspalter for å finne.

Boken inneholder et vell av detaljer, uten å bli leksikonaktig. Bakerst er det en lengre liste over ulike flekktyper og hvordan de bør fjernes. Den som ønsker å fjerne f.eks. gamle blodflekker fra vaskbare tekstiler, bør bløtlegge tøyet i lunkent vann tilsatt Bio-Tex, for deretter å vaske det med et egnet vaskemiddel i så varmt vann som tekstilet kan tåle. Ferske blodflekker kan derimot skylles ut med kaldt vann.  Slike opplysninger er nyttige å ha dersom man føler at politi og påtalemyndighet begynner å bli for nærgående.

Dermed har jeg et godt utgangspunkt for å skaffe meg det nødvendige teoretiske grunnlag. Så gjenstår det å svinge mikrofibermoppen slik at teori kan omsettes i praktisk handling.

1 kommentar:

Anonym sa...

Grundigheten din fascinerer meg.

VK

Legg inn en kommentar