søndag 25. september 2011

Opplading

Om noen dager drar jeg på den tidligere omtalte turen til Nepal. Planlegging og forberedelser er nesten over, og i én uke har nå utstyret ligget spredd ut over stueborde, slik at jeg kan få et bilde av hva som mangler, hva som er i ustand, og hva som kanskje ikke burde være med denne gangen.

Pysete som jeg er, vil jeg selvsagt gardere meg mot alle eventualiteter. Så i årevis har jeg drasset med meg en kveil med ståltråd, sysaker, duct-tape, superlim og mer Ibux enn du bør snakke om til min islandske fastlege hvis du møter ham i festlig lag.

Stort sett har det ikke vært behov for noe av dette, bortsett fra at duct-tapen ble brukt til å reparere en annen manns regnjakke i Atlas-fjellene i 2004, noe som i mine øyne selvsagt gjør opp for det meste.

Mest stolt er jeg selvsagt av vaskemaskinen. Opprinnelig kom ideen fra min mor, som bemerket at hun i sin ungdom vasket klær i plastposer da hun var på fjelltur. Jeg tenkte straks at dette kunne forbedres, og gikk til innkjøp av en plastsekk av den typen som brukes på kanoturer. Denne fylte jeg med vann og la klær i bløt, noe som funket som fjell, for å bruke et høyst passende uttrykk. For noen år siden kom jeg over en sammenleggbar bøtte (nederst til høyre på bildet ved siden av det grønne håndkleet) som er enda mer egnet til formålet, og gjør meg fortjent til beundrende blikk fra mine franske turkamerater.

Forhåpentligvis er alt nå i orden. Nyhetene fra Nepal har ikke vært særlig gode i det siste, for i forrige uke var det et jordskjelv (målt til 6.8 på Richters skala) i de østlige delene av landet og i delstaten Sikkim i India. Denne helgen styrtet et fly fra Buddha Air ved Kathmandu. La oss håpe at elendigheten er forbi for denne gang.

4 kommentarer:

ohlalacestlavie sa...

Åh, så spennende! Riktig god tur, jeg gleder meg til å lese skildringer fra den når det kommer :-)

~SerendipityCat~ sa...

Krysser fingrene og ønsker deg lykke til og riktig god tur! :-)

Erlend sa...

Takk til begge to! Jeg ser frem til litt ferie...

Hedda sa...

God tur! Jeg er imponert over pakkingen, det må jeg si! Når kan vi begynne å se etter deg på Prix igjen?

Legg inn en kommentar