tirsdag 13. september 2011

सत्यमेव जयते - Satyameva jayate

Indiske språk har en lang rekke skriftsystemer: Ikke bare har de nord-indiske språkene som stammer fra sanskrit, slike som hindi, gujarati, punjabi og bengali alle sine separate skriftsystemer, men de syd-indiske - dravidiske -  språkene (tamil, kannada, malayalam og telugu) har også sine.

Det spesifikke systemet som brukes for å skrive hindi, marathi og nepali - i tillegg til sanskrit - kalles Devanagari. (Urdu, som i standardregisteret sies å falle sammen med hindi, skrives med arabiske tegn.)

Felles for disse systemene er at de er abugidaer, det vil si at hvert tegn ikke representerer ett foném, slik t på norsk representerer en ustemt dental lukkelyd, men derimot en kombinasjon av en konsonant og en vokal, som f.eks. tegnet i Devanagari for ka: . Dette tegnet kan igjen modifiseres på ulike måter for å gi andre kombinasjoner:
  • ka:
  • kā: का
  • ku: कू
  • kū: कु 
Det finnes i tillegg spesielle tegn som representerer enkeltstående vokaler, som a:  अ. 
En kompliserende faktor er at tegn som følger etter hverandre, ofte smeltes sammen i kombinasjoner som kan være vanskelige å skjønne for et utrenet øye.

Ta f.eks. ordet acchā, som på hindi betyr «bra, god, fin»: अच्छा.

Vi kjenner igjen den korte a-lyden. Deretter kommer imidlertid en sammensmelting av c, og ch, , der det første tegnet «mister» høyrestreken. Til slutt avsluttes det hele med en lang a-lyd slik som i eksempelet kā over.

Slike «conjuncts», slik de heter på engelsk, eller «ligaturer» på norsk, kan noen ganger bli ganske kompiserte. Den verste skal være ddhrya:

Foreløpig har jeg bare puslet med dette med den begrensede ambisjon om å lære meg å lese vei- og butikkskilt i Nepal. Og kanskje også det indiske nasjonalmottoet, satyameva jayate ("truth alone triumphs"):  

सत्यमेव जयते.

8 kommentarer:

Anonym sa...

heheDu burde blitt filolog- burde du blitt!
Og by the way: du er så nerd, men på en positiv måte, at jeg merker jeg er litt uttafor!

Ikke rart jeg følte meg litt lite sofistikert i møte med deg
;)

krissy

Erlend sa...

Det er ikke lett å være nerd, skal jeg fortelle deg. Ikke engang når man er det på en positiv måte.

Det finnes jo så mange ting man kan interessere seg for.

Men særlig sofistikert, det tror jeg ikke at jeg er.

Anonym sa...

Nei, kanskje ikke men kunnskapsrik er du. Derfor tenkte jeg a du synes jeg var kjedelig å snakke med .. :( Så hvilket inntrykk fikk du av meg. for den vitebegjærlige delen av meg, må vite :p

krissy

Erlend sa...

Det er sjelden jeg synes folk er kjedelige å snakke med; og jeg syntes i alle fall ikke du var det.

Anonym sa...

Jeg synes det var stilig med notatblokka du hadde hvor du skisserte tekster.

Har du sett noe til kamikaze, enten pr blogg eller IRL? :-)

krissy

Erlend sa...

Jeg er venn med Kamikaze på Facebook :-)

Anonym sa...

Men hvorfor har ikke dere møttes`=?

krissy

Erlend sa...

Tja, vi bor jo i forskjellige land :-) Litt vanskelig å løpe inn i hverandre da...

Legg inn en kommentar