søndag 4. desember 2011

Alt ordner seg

Ting ordner seg faktisk raskere enn man kunne frykte. Nå, snart en måned etter mitt ublide møte med asfalten, ser jeg langt mindre skremmende ut enn jeg gjorde rett etterpå.

Sårene har grodd, armen har fått gips som går nedenfor albuen, og tannlegen har gjort en midlertidig utbedring som for ukyndige kan se nokså permanent ut. Planen er å legge kronen på verket i løpet av desember.

Min indiske kollega, S., ringte meg fra Bangalore da han hørte om ulykken. Jeg fortalte ham om tannlegebesøket, og han foreslo at jeg burde få en gulltann med innlagt diamant.

Mine norske kolleger antydet straks at slike påfunn mer var for rap-artister og medlemmer i mafiaen, og tannlegen kommenterte på min forespørsel at «vel, han hadde jo lagt inn gulltenner hos noen folk - men de angret seg vanligvis.»

Han sa videre at det ikke var noen tradisjon for dette i Norge. Men, min farmor hadde gull i fortennene (riktignok bare en rand, ikke hele tannen), mens min tannlege-morfar etterlot seg en liten gullsamling som han tydeligvis hadde brukt i embedets medfør.

Ellers må jeg si jeg er rimelig fornøyd med vårt ellers så utskjelte helsevesen. Lokalene på St. Olavs er flotte og moderne. Folk er vennlige, profesjonelle og hyggelige, og legen ved siste kontroll var så søt at hun kunne spises opp. Behandlingen er rask, effektiv og ser ut til å gi resultater. Farten har selvsagt sin pris; det blir liten tid til å prate i detalj om mitt sjelsliv under konsultasjonene, men det tåler jeg nå sikkert. I tillegg har jeg vent meg til at alt som involverer en person med medisinsk embedseksamen alltid skjer 45 minutter etter oppsatt tid. Følgelig smører jeg meg med tålmodighet, og tar med en bok for få tiden til å gå. Odontologer, derimot, har ikke så dårlig karma. Det må være noe i studiet som slår inn for legenes del.

2 kommentarer:

Mille sa...

Hehe, du kan få sagt det...
Men bra at det går seg til tross alt. Er ikke bare bare å møte asfalten på denne måten!
Flotte bilder fra Nepal!
Synd du slo fra deg gulltann da ;)

Erlend sa...

Jeg tror gulltann ville blitt litt vel påfallende. Ikke for dét, jeg har hørt at det er et bra materiale å lage kroner av.

Legg inn en kommentar