mandag 26. desember 2011

Om to spørsmål fra VK

Min faste leser VK stilte meg to spørsmål angående Nepal-turen i kommentarfeltet. Siden jeg har lyst til å svare utfyllende (og ellers manglet ideer for å skrive et innlegg), tenkte jeg å komme med svar og noen ekstra kommentarer her.
Hva kostet turen deg med stort og smått?
Før jeg går over til å besvare dette spørsmålet, må jeg komme med en innrømmelse: Jeg føler meg litt ukomfortabel, siden noen kanskje vil synes at det er litt råflott med dyre ferier i andre land. Til mitt forsvar vil jeg si at siden jeg hverken har bil, stor vinkjeller eller dyre elskerinner, kan jeg bruke noen av pengene jeg tjener, på turer til utlandet.

Over til det konkrete. Turen til Nepal var Terres d'Aventures Mansalu-Tilicho-Annapurna, la «boucle royale», blant insidere kalt NEP058. Prisen var  2895€. Dette inkluderte alt, fra det tidspunktet jeg satte foten ombord på Gulf Air-flyet på Charles de Gaulle i Paris, til jeg 24 dager senere steg av flyet på samme sted.

Men, slik mine faste lesere vet, er jeg nokså mannevond av meg. Dessuten snorker jeg: Hus faller sammen, kyr flykter og sterke menn bæres gråtende ut. For ikke å snakke om at jeg blir lite populær ved frokostbordet. Dermed ba jeg om «supplement single», til 300€, slik at jeg fikk eget telt (og egne hotellrom), og kunne holde nattlige konserter i fred.

Noen utgifter kommer i tillegg. Det var 40$ for visumet til Nepal og 80$ for «trekking permit» i Manaslu-området (i andre områder, som Dolpo og Mustang, kan dette bli ganske dyrt - 50$ per dag er beløpet jeg har hørt). Dessuten ga vi tips til bærerene, sherpaene, kokkene, sardaren og guiden - totalt rundt 80€ per deltaker. I tillegg kommer utgiftene til mat i Kathmandu, der jeg husker at vi spiste oss mette for 800 rupees - dvs. 8€.

Når dette er sagt, bør man jo komme seg til Paris først. Flyturen fra Trondheim kommer på omtrent 2500 NOK, og jeg bor på hotell i Paris for 80-90€ per natt. Siden jeg liker å være i Frankrike, blir disse oppholdene gjerne noe lenger enn de i og for seg kunne vært hvis målet var å komme raskest mulig frem og tilbake til Nepal (det er ikke mulig for Terdav å organisere Trondheim - Kathmandu for meg separat).
Gikk du fri for magetrøbbel?
Dette kan besvarers veldig kort: Ja. Men for å komme eventuele oppfølgingsspørsmål i forkjøpet, kan jeg kort fortelle om hva jeg tar av forholdsregler.

Det finnes en drikkevaksine ved navn Dukoral som hindrer i alle fall en del av magesjau-bakteriene å få innpass. Den får jeg hos Trondheim vaksinasjons- og smittevernkontor, som jeg forøvrig anbefaler på det varmeste. De har god, effektiv service samt hyggelig og kompetent personale. Husk å bestille i tide.

Når det gjelder mat og drikke, følger jeg disse reglene:
  • Ingen rå grønnsaker
  • All frukt må være skrellet 
  • Ingen iskrem
  • All mat skal ellers være kokt eller stekt 
Ellers passer jeg på å bare drikke mineralvann fra flaske, kokt vann (i Nepal får man dette av kokkene), eller vann renset med rensetabletter, som f.eks. Micropur Forte. Et poeng er å pusse tennene i renset vann, samt huske at isbiter også er vann. Jeg har aldri vært ute for at vann har vært så uklart at det måtte filtreres først.

I påkommende tilfeller kan man drikke Cola, men hvis man er fransk, bør dette ledsages av en klar og høylytt fordømmelse av amerikansk kulturimperialisme.

Håndhygiene er også viktig. Noen har med seg en liten flaske med sprit-basert vaskemiddel, av den typen som ble populær her i Norge under svinepestens herjinger. Jeg bruker ikke det, men forsøker å være nøye med vann og såpe.

De nepalesiske turarrangørene var klar over problemene med magesjau, og det virket som om hygienen på kjøkkenet var god. Som en av de franske turkameratene sa: «Hvis ti stykker i et turfølge får la tourista, er ikke det noe særlig til reklame.»

1 kommentar:

Anonym sa...

Takk for gode, utfyllende svar! Dette var lærerikt og følgelig nyttig.


VK

Legg inn en kommentar