tirsdag 22. mai 2012

Bring me my Arrows of Desire

Nå har også jeg fått meg smart-telefon. Du vet, en sånn der liten datamaskin man bærer med seg i lommen, hvor man kan sjekke været, titte på e-post, lese aviser, undersøke bussrutene, finne ut når fly kommer og går, ta bilder, lese mystiske koder i annonser og på plakater, høre på radio, skrive seg opp på timer med hete spinninlærerinner, betale regninger i nettbanken, surfe på nettet, lete opp sin egen posisjon ved hjelp av GPS, kjøpe bøker på Amazon og lese artikler på Wikipedia.

Dessuten kan man ringe med den. Tenk det, Hedda¹.

 Egentlig er jeg rimelig fornøyd med min HTC Desire S, som jeg har fått i embedets medfør. Riktignok er dingsen en liten tidstyv, som krever konfigurering og annen fiksing og triksing. Å få overført gamle sms-er fra min Nokia var ikke helt enkelt, men med grunnleggende kunnskaper om programmering går det meste.

Telefonen var meget ivrig på å synkronisere mine ulike kontakter, og fant på egen hånd ut at Facebook-vennene mine også for en stor del befant seg blant mine telefonkontakter. Så nå får jeg fine bilder opp hvis noen av dem ringer meg. Ikke at det gjør det særlig ofte, men det er nå gromt å tenke på i hvert fall.

Avislesing på telefonen fungerer overraskende bra, antakelig fordi skjermen er av såvidt god kvalitet. Det jeg ennå ikke er blitt særlig kjapp til, er å skrive. Riktignok kommer det opp et tastatur, men jeg føler at fingrene burde være omtrent halvparten så tykke for å kunne utnytte det.

I alle fall tror jeg at jeg har tatt skrittet over i den moderne verden, der appene rår. Hvorvidt det er en god ting, er jeg litt usikker på. Jeg klarte jo meg i 47 år uten.

¹ Alle lesere av Ibsens Hedda Gabler burde vite at Tesmann ikke mener dette ironisk.


3 kommentarer:

Moore Credit sa...

Lyder dejligt at du er med på noderne :) HTC Desire er en rigtig god tlf. Min egen favorit er dog iPhone, som min far på 44 lærte at bruge på et par timer. Den er dejlig intuitiv og brugervenlig.

Erlend sa...

«Min far på 44»? La meg påpeke at jeg er 47, men at det ikke hindret meg i å lære å bruke Android-telefonen ;)

Monsar sa...

Sejt. Jeg tyer också til android fremfor iphone :)

Legg inn en kommentar